ShadowQuest + Battle Beast – Liverecension från Kulturhuset, Örebro 2015-04-16

11 Shares

shadowquest-foto-kjell-ogren484
Den korta sammanfattningen av denna spelning skulle bli följande: Två jäkligt bra band, som spelar i en väldigt liten lokal, för alldeles för lite folk.

Kulturhusets lilla scen i B-salen en trappa ner är snarast något mindre än på en ordinär föreningsgård, och uppslutningen denna kväll är mycket sämre än vad dessa band förtjänar. Det totala publikantalet kan knappast ha nått upp till 200 pers. Låt vara, det är en vanlig torsdagkväll i Örebro, men med en stad med så mycket hårdrocksintresserat folk som här så borde betydligt fler människor ha masat sig hit.

ShadowQuest inleder kvällen med låten All One, och sedan följer en timmes spelning där vi får höra resten av låtarna från debutskivan Armoured IV Pain som släpptes i januari i år (minus Judas Priest-covern Freewheel Burning). Bandet gör en jättebra spelning, och jobbar hårt för att få igång publiken som i början är väldigt svårflörtad. Patrik Johansson gör sitt bästa för att sätta fart på gänget framför scenen och stundtals lyser en viss frustration igenom, men efter att tag så släpper fansen sargen och ger ShadowQuest den uppmärksamhet dom förtjänar. Lite märkligt att det tog sådan tid, för låtar som Farewell, Live Again och We Bring Power borde räcka gott och väl för att ge tryck åt spelningen särskilt i en så här liten lokal. Men Örebroare är….Örebroare och det är inte första gången man hör att detta är en svår stad att spela i. I övrigt gör bandet mycket bra ifrån sig, Stundtals känns det kanske en liten aning osäkert på scen, men det är också enbart bandets andra livespelning totalt och det må vara förlåtet,allt sätter sig säkert efter några spelningar till. Men sedan till det som tyvärr INTE funkar, och det är ljudet! Ljudkvaliteten är från och till brutalt dålig och gör inte alls rättvisa åt ett så här bra band. Jag vidhåller att Johansson har en av Sveriges bästa röster åtminstone i den här genren, men den kommer inte alls till sin rätta med detta ljud och det är synd, väldigt synd. Jag hade verkligen önskat att få höra dom bättre.

battle-beast-foto-kjell-ogren484

Efter ShadowQuest är det sedan dags för kvällens headliner, finska Battle Beast. Efter ett väldigt snyggt intro brakar man igång med Far Far Away – och nu händer något med publiken: Man rockar plötsligt loss! Kanske beror det på ett betydligt bättre ljud än Shadowquests, kanske på att fler kommit för Battle Beasts skull, men främst beror det nog på Noora Louhimo. Hon är inte storväxt, knappt en tvärhand hög trots höga klackar, men hon intar scenen med en självklarhet som gör att de andra bandmedlemmarna bleknar bort lite trots att dom alla är nästan en och en halv gång så långa som henne och egentligen syns betydligt bättre över publiken. Dessutom har hon en suverän röst med ett ibland nästan Rob Halford-likt klös i som ger ett bett i den annars ganska snälla musiken. I kontrast till förbandets lite tvekande framtoning så levererar Battle Beast med stor självsäkerhet hela vägen, och bjuder på en av de bästa livespelningar jag har sett på länge. Har ni inte sett det här gänget live, så gör det. Jag skulle bli förvånad om ni blir besvikna. Dom verkar också ha genuint kul på scenen. Eller som kompisen som är lagd åt lite hårdare musik uttryckte det: ”Måste dom se så jävla glada ut hela tiden?” Vi bjuds på låtar från både senaste skivan Unholy Saviour och från Battle Beast från 2012 (och dessutom en liten skvätt Tomas Ledin och Abba!), och till extranumren får vi också Show Me How to Die och allsång till Enter the Metal World från första skivan Steel. Sammantaget går man från spelningen med ett belåtet leende. Dagen därpå annonseras att Noora tappat rösten och därför inte kan fullfölja de planerade spelningarna i Linköping och Jönköping. Till er som köpt biljetter dit kan jag bara beklaga – ni missade tyvärr något.