ROCKA ROLLAS – Liverecension från S.H.M.A. Rockklubb, Sandviken 2015-02-28

112 Shares

rockarollas-foto-janne-mattsson484
Jag såg aldrig Scanner härja runt under tiden för ”Hypertrace”-plattan (1988). Det är någonting som alltid grämt mig. Däremot har jag sett Rocka Rollas 2015 och det väger upp det mesta med råge.

Då den nye – och konsertdebuterande – sångaren Marcus Olkerud samt bandets överhuvud och gitarrist Ced Forsberg båda dragits med en sjukdom under veckan har en viss oro spridit sig innan spelningen. I synnerhet då låtar som snittar 200BMP och konstant kastratsång mer eller mindre kräver nötkärnor på scen. Lyckligtvis visar sig oron vara helt obefogad. Marcus stämband visar inte ett enda spår av någon sjukdom och som sångare imponerar han nå enormt på den stora publiken.
Att scenrutinen saknas och att alla låtar inte sitter helt hundra är det lätt att ha överseende med. I synnerhet då låtar som inledande ”Curse of Blood”, ”The War of Steel Has Begun” samt ”Dark Future” snarare bygger på känsla en perfektion. Med ett par gig till under bältet kommer det inte att finnas någon hejd på honom. Ced – som även agerat sångare under bandets tre tidigare gig – ser förvånansvärt glad ut över att ”bara” gitarr för kvällen. Lättsamt rinner det ena solot efter det andra ut från honom.

Tillsammans med den andre gitarristen Emil Westin Skogh (Planet Rain) bygger han sedan den tajtaste gitarrsektion jag skådat sedan jag vet det fan när. Det är inte långt ifrån att till och med Morgana Lefay ligger i lä här.

Flinka fingrar är bara förnamnet och det är där Rocka Rollas utmärker sig. Ingen av bandets musiker är någonting annat än fenomenal på sitt instrument och trots mitt intresse för gitarrister så är det ändå trummisen Billy Qvarnström (Sanitarium) som utmärker sig mest. Med ett furiöst driv och knivskarp precision är han förmodligen en av landets mest lovande trummisar.

Avslutningsvis får man anta att lättnaden Ced känner över att bara ha en sak att koncentrera sig på i fortsättningen förmodligen är den samme som Kai Hansen kände när han lämnade över mikrofonen till Michael Kiske i slutet av 1986. Att han ändå väljer att ta över mikrofonen i ”Heavy Metal Kings” är dock tacksamt. Där om någonsin personifieras människan som brinner för sin musik. Rocka Rollas – framtidens namn på den svenska metal-himmelen, var så säker.

Band: Rocka Rollas
Datum: 2015-02-28
Plats: S.H.M.A. Rockklubb, Sandviken