HOLLYWOOD UNDEAD – Liverecension från Brewhouse, Göteborg 2014-11-13

hollywood undead brewhouse-eric nilsson

Hollywood Undeads fans hade längtat efter att deras favoriter skulle komma till Sverige. Det märktes! Torsdagskvällens Göteborgskonsert skulle egentligen ha hållits på Sticky Fingers – men blev flyttad till Brewhouse på grund av det höga trycket på biljetter. Konserten hade varit slutsåld i månader. Förväntningarna var höga – men som de infriades. Det maskerade raprockbandet från Los Angeles – som består av Jorel ”J-Dog” Decker, Matthew ”Da Kurlzz” St. Claire, Dylan ”Funny Man” Alvarez, George ”Johnny 3 Tears” Ragan, Jordon ”Charlie Scene” Terrell och Daniel ”Danny” Murillo och sjunger uppriktigt om världsmetropolen Hollywood – äntrade scenen till rungande applåder klockan 21.46. De satte tonen direkt när de drog i gång med sin stora hitlåt ”Undead” från debutalbumet ”Swan Songs” (2008). De körde fullt ös från minut ett till 75. Efter några låtar tog gänget av sig maskerna i den varma lokalen och blottade sina ”riktiga” ansikten för åskådarna.

Publiken var helt fantastisk. Bandmedlemmarna själva blev ställda över hur många som kunde alla deras texter. Personligen är jag väldigt svag för små intima spelningar där man kommer nära scenen och varje person är där med anledning av att han eller hon älskar bandet. Någon mainstream var det sannerligen inte tal om här. Alla hoppade, studsade och sjöng med. Sällan har jag sett en så dedikerad publik. Hollywood Undead hyllade publiken med diverse superlativer. Gång på gång. En lycklig kille vid namn Rasmus Johansson blev uppkallad på scenen och fick sjunga med sina stora idoler. Han gjorde succé – och rosades av bandet för sin klädsel. Han klädde sig precis som ”Charlie Scene”, och hade precis som sin favorit en keps på huvudet och en halsduk över munnen.
– Det var fan sjukaste känslan någonsin. Så jävla nice! sade Rasmus till Rocknytt efteråt.

Hollywood Undead sparade inte på krutet. Energin var hög och det märktes verkligen att de älskade att spela inför sin oerhört fanatiska publik i Göteborg. De dammade av alla sina hitlåtar kryddat med senaste singeln ”Day of the dead”, vilket även det nya albumet (släpps i början av nästa år) kommer att heta. Publiken sjöng glatt med till låtar som ”We are”, ”Everywhere I go” och ”Young”. Det är svårt att hitta något negativt från denna spelning, som avslutades magnifikt med allsång till ”Hear me now”. Stämningen var på topp och Hollywood Undead spelade ut sitt fulla register. Personalen på Brewhouse ska också ha ett plus i kanten för fint bemötande.

Amerikanerna lovade att komma tillbaka. Det kan vi nog lita på.

Band: Hollywood Undead
Var: Brewhouse, Göteborg