Liverecension: Rudyard – Kägelbanan, Stockholm 2023-08-16

När brittiska The Struts kom på besök till Stockholm, så fick man något överraskande det relativt okända bandet Rudyard från Linköping som öppningsakt. Rudyard som var med fram till finalen i Nestor Next senast, har ett par singlar och EP:n Year of the Lion ute, den släpptes 2021. Därför blev jag förvånad över hur mycket folk som var inne i den smällheta lokalen, när Rudyard drog igång. En av anledningarna att jag valde att recensera bandet är att Rocknytts egna skribent Calle Englund spelar gitarr i bandet. Jag och de flesta andra hade alltså aldrig tidigare sett eller ens hört Rudyard innan, och jag trodde nog att det skulle vara en nervös kvartett som skulle stå på scenen.

Tvärtom så gasade man på direkt och jag vet inte vad jag blev mest imponerad av, musiken eller att samtliga medlemmar bar skinnjacka på scenen i värmen. Det var över lag positiva reaktioner från publiken efter Year of the Lion samt Life’s Rejection som onekligen är starka spår. Johan Rapp sköter både sången och sologitarren, samt har en skaplig kontakt med publiken. Det var ett oerhört kort set med bara sju låtar totalt men bandet fick chansen att visa upp sig i storstan och det inför en imponerande publiksiffra.

Själv blev jag imponerad av scennärvaron och ett skönt självförtroende. Rapp sjunger bra även om det inte hade skadat med lite extra tryck ibland. Emanuel Enbäre på trummor och basisten Anders Lundström gav bra tyngd i samtliga låtar och det hela avslutades passande nog med låten Rock n’ Roll. Calle Englund på kompgitarren körde alla coola poser och såg till att hålla igång publiken. Det var helt enkelt en lyckad debut i de stora sammanhangen, och det är verkligen både onödigt och svårt att bedöma ett band under de här förutsättningarna, så den här gången fick det bli ett neutralt medelbetyg.