LIVERECENSIONER 2024
INTERVJUER 2024
2019-06-08 MYRATH – Sweden Rock Festival. Foto: Evelina Szczesik.

Liverecension: Myrath – Sweden Rock Festival – 2023-06-08

Hårdrock från Tunisien. Kan det vara något att ha? Bandet Myrath visade än en gång att svaret på den frågan är ett rungande JA! De flesta som läser denna recension lär väl känna till den moderna legenden om förra gången de spelade på Sweden Rock. Hur de gjorde braksuccé och sedan när Behemoth med kort varsel tvingades ställa in fick göra en spelning till och gjorde ännu större succé. Inför årets festival hade de utlovat en rejäl uppgradering av showen så förväntningarna var rejält uppskruvade när de tog plats på scenen. Förväntningar som med råge kom att uppfyllas. Vilken show de bjöd på! Och vilka låtar de har snickrat till. Storpubliken de lockade till Sweden Stage måste ha snuddat vid Nestors rekord förra året.

Från första sekunden till den sista bjöds vi på eld, eld, eld, mer eld, dansare, akrobater med eld och ännu mer eld. Allt vävdes ihop perfekt med musik och sång. Apropå sången. I sångaren Zaher Zorgati har bandet en grym frontman. Han sjunger fantastiskt och har även en grym kontakt med publiken. Att han dessutom lärt sig en del svenska ökar kontakten med publiken ännu mer. Låtar som Dance och Believer är så bra så man nästan blir tårögd. Progmetal med inslag av folkmusik från mellanöstern funkar enormt bra. I höst är det tänkt att en ny platta ska släppas och baserat på låten Child of Prophecy kommer den att bli mycket bra. Finns det inget negativt att säga om denna show? Faktiskt inte. Eller jo, det var för kort speltid. De kunde gott ha fått 90 min på en större scen. Som en bekant skrev till mig på Messenger. Det här var häst/kamel/elefantlängder bättre än Mötley Crüe. Faktum är att det var bland det bästa jag någonsin har sett. Såg man inte Myrath på årets festival gjorde man en stor miss. Jag har svårt att se att någon kommer att toppa detta.

Betyg: 5/5

Bäst: Dance, Believer, Heroes

POPULÄRA LIVERECENSIONER