LIVERECENSIONER 2024
INTERVJUER 2024

Liverecension: Christone “Kingfish” Ingram – Sweden Rock Festival 2023-06-08

Ett välkommet inslag på de senaste åren på Sweden Rock Festival är att de vänt örat mot den på många sätt fullkomligt sprudlande bluesscen som finns i USA nu för tiden. Förra året bokade de Eric Gales, som bjöd på en av festivalens allra bästa spelningar. Detta år är det istället ett av bluesens allra starkast lysande unga hopp, Christone ”Kingfish” Ingram, som har fått axla bluesmanteln på festivalen.

Att Kingfish trots att han bara är 24 år har hunnit med flera års turnerande med legender som Buddy Guy märks verkligen när han tillsammans med sitt eminenta band sparkar igång spelningen i solgasset framför Sweden Stage. Med en känsla och en ton som är få förunnat avverkar han gitarrsolo efter gitarrsolo på ett sätt som utan tvekan får den mest konservativa bluesfanatiker att tappa hakan, och det tillsammans med hans röst som dryper av soul gör att det inte går att göra annat än att fullkomligt älska den unge Mississippisonen.

Bluesen handlar ju sällan om låtarna, utan det är snarare det känslomässiga uttrycket som eftersträvas. Men jag kan inte låta bli att känna att Kingfish nog hade tjänat på att köra fler regelrätta låtar än att som det är nu, låta de relativt få låtar som han och bandet kör under den timmeslånga konserten mynna ut i tio minuters jammande, även om det rent musikaliskt är fantastiskt. I vissa fall blir det nu lite för mycket av det goda, och även om det goda är i vissa stunder magiskt, så hade fler låtar där Kingfish grymma soulröst fått ta mer plats lyft konserten ännu mer. För om bara han kan skriva hälften så bra låtar som den magiska version av Jimi Hendrixs ”Hey Joe” som avslutar kvällens konsert så är det så att säga bara the sky som är the limit!

Bäst: ”Long distance Woman” och ”Hey joe”.

POPULÄRA LIVERECENSIONER