HURULA – Liverecension från Bråvalla Festival 2014-06-28

Hurula-bravalla-effietrikili-480
Den som vill avnjuta Hurulas musik gör det bäst på CD, inte live.

Den forne Masshysterisångaren Robert Hurula har sedan splittringen av hans tidigare band valt att satsa på solokarriären. Tidigare i år släpptes debutplattan “Vi är Människorna Våra Föräldrar Varnade oss För” och det var med stor glädje som jag upptäckte låtar som “Stockholm Brinner” och “Allt Ska Försvinna”. Albumet innehåller en hel del lättillgänglig semipunk som passar så väl den stora massan som den tidigare nämnda subkulturen. Tyvärr är det just där det är som bäst, hemma, på cd eller spotify. Att se Hurula live är onekligen en besvikelse. Det är inte så att det låter dåligt eller att sången är falsk, utan det är helt enkelt så att det blir tråkigt. Det finns ingen som helst publikkontakt under den timme som Hurula spelar på Bråvalla, inga låtar presenteras, ingen publik hälsas välkommen. På sin höjd kommer det en halv mening 40 minuter in i setlisten och då är det bara en urvattnad fråga om hur publiken mår, sen är det åter till den förödande tystnaden. Vidare har jag svårt att uppleva Hurulas texter som äkta.

På skiva känns allting genuint och naket, det känns punkigt när Hurula levererar rader som “Vi är människorna våra föräldrar varnade oss för” och “Lova och skjut mig om jag någonsin blir som dom”. Men när jag bevittnar det från några meters avstånd och även får höra rader som “Låt dom hata oss så länge dom är rädda” kan jag inte känna något annat än besvikelse. För framför mig står en person med ett så pass normanpassat yttre att han med lätthet skulle kunna utgöra en JC-reklam helt på egen hand. Han skulle kunna vara din granne eller klasskamrat utan att du hade lyft på ögonbrynet. När jag kollar på personen jag hör så upplever jag att det är dags att skjuta Hurula för det ser precis ut som att han blivit som “dom”, dom som han tar avstånd ifrån. Och vad det gäller den påstådda farligheten i Hurula så känner jag mig ytterst tveksam till att föräldrar varnar sina barn för honom av rädsla och förakt. Min spontana känsla är att han är ungefär lika farlig som lättöl på en fredagskväll.

Bäst: Stockholm Brinner
Sämst: Bristen på publikkontakt och äkthetskänsla

Betyg: 5/10