EVERGREY – Liverecension från Skellefteå Stadsfest, 2014-06-26

DSC 0404

Jonas Ekdahl och Henrik Danhage gör sig så förbannat bra i Evergrey.

Det är sista giget bandet har innan dess nya album släpps, och fram tills att de nya bandmedlemmarna tillkännages i augusti ställer dessa nämnda tidigare medlemmar upp som inhyrda musiker. Eftersom det är första gången jag personligen ser bandet i denna mästerliga sättning live är jag ordentligt taggad.

Evergrey är tveklöst ett av Sveriges mest respekterade och kritikerrosade progressiva metalakter i den mörkare skolan, med en låtskatt som heter mer än duga. Och det är en riktig “Best Of”-setlist vi får ta del av här ikväll. Som öppningslåt kickar bandet igång med senaste plattans “Leave It Behind Us” och stämningen är satt: tung och känslosam, men samtidigt avslappnad och skön. Liveversionerna av låtarna är underbara, framförallt covern “I’m Sorry”, och Tom Englund är ruggigt tonsäker. Dessutom bjuder bandet på en fantastisk scennärvaro med konstant headbangande och interagerande med publiken.

Att de är grymma livemusiker har jag dock aldrig ifrågasatt och det är kanske framförallt spelglädjen som överraskar mig. Grabbarna är nämligen rysligt tighta, inte “bara” som musiker utan deras vänskap lyser starkt igenom; Tom och Henke gör många miner till varandra under kvällens gång, och det garvas och skämtas. Mjukisdjur har kastats upp på scenen och under spelningen kastar Henke ett på Jonas, som skrattar. Henke har därtill ett störtskönt minspel medan han lirar och efter ett gött gitarrsolo får vi veta att Johan Niemann fyller år, varefter publiken sjunger “Ja må han leva” för honom innan singeln “A Touch Of Blessing” avslutar showen.

Bandets performance är absolut förstklassigt, men omständigheter drar ner på betyget för konsertupplevelsen. Ljudbilden är lite tam, och gitarrleads och solon är emellanåt svåra att urskilja. Vid två (sekundkorta) tillfällen, i “Leave It Behind Us” och “I’m Sorry”, försvinner dessutom ljudet från sången. Och midnattssol i all ära, men under tunga metalakter vill man gärna ha nattsvart mörker.

Utöver detta är forumet för en sådan här spelning inte det bästa; Skellefteå Stadsfest är ett hopkok av band och aktiviteter, utan någon påtaglig målgrupp. Utomhustemperaturen därtill ligger på tre grader och mina läppar är alldeles blå, att herrarna ens kan röra fingrarna för att lira gitarr ska de ha stor cred för. Attityden är kompromisslös. Det är skitsamma att den publik som står nedanför scenen består av cirka trettio personer, och skitsamma att vädret är isande kallt – Evergrey gör sin grej ändå.

Bandet visar sannerligen vad det går för, och trots att jag är övertygad om att de nya medlemmarna – vilka de nu än är – passar utmärkt in i gänget är jag lycklig över att ha få se Evergrey i den här sättningen.

01. Leave It Behind Us
02. Monday Morning Apocalypse
03. Blinded