Liverecension: Wildness – Rocknytt Cruise 2023-04-22

När Perfect Plan fick hoppa av med kort varsel så fick Stockholmsbaserade Wildness hoppa in i stället. Det är en ganska tuff sits att hamna i och det samtidigt som gitarristen Adam Holmström fick avstå då det vankades småkottar på hemmaplan. Än mindre hann man repetera något, och då blir allt en stor utmaning och det inför en publik som nog hade hoppats på att få se Perfect Plan och inget annat.

Så vad gör man då, när man får en hel timmes speltid och är i avsaknad av en gitarrist? Jo, man trycker gasen i botten direkt med Die Young som jag personligen har ett tveeggat förhållande till. Låten klistrar sig verkligen fast i hjärnan så till den milda grad att den sedan sitter som ett mentalt plåster i flera dagar efteråt. Erik ”Foppa” Forsberg tog i så att det knakade i relingen i Nightmare från senaste plattan, och Pontus Sköld fick jobba för två på sin gitarr. Wildness gick verkligen ut hårt och brände av nästa mentala tuggummi i Tragedy som man kunde ha hållit på ett tag till, samtidigt som man visade att den här spelningen var lite ”take no prisoners”. Allkonstnären Erik Modin på trummor har verkligen växt fram som en stark profil inom AOR-världen och har bara det senaste året huserat på scen även med Houston och H.E.A.T. Att rabbla upp allt han har producerat orkar jag helt enkelt inte, utan konstaterar mer att han gör ett grymt bra jobb på scen och det är få trummisar som har den publikkontakten som Modin har.

Från pandemiåret 2020 så spottade Wildness ur sig Renegades of Love och basisten Marcus Sjösund for runt på scenen som en kraftfull balettdansös. Ställde mig frågan när Burning Down ljöd om inte Wildness lät betydligt hårdare och renare med bara en gitarr eller så var det så enkelt att Pontus Sköld lyckades göra det svåra enkelt.  Release The Beast känns som ett mellanspår på albumet Resurrection men live funkar det fantastiskt och Forsberg sjunger överjäkligt bra. Tänk bara om vi i publiken hade kunnat få lite ögonkontakt med sångaren som såg ut att han blicken på övre däck konserten igenom. När det gäller Best of Me så är det något som Modin plockar fram på scen och på så sätt kompenserar frånvaron av publikkontakt som saknas längst därframme.

Från debuten plockades utmärkta Collide fram och det är tveksamt om den passar Foppas röst eller om det var påfrestande att sjunga live under en så lång tid när man kanske är lite ovan. Det lät lite svajigt för ett tag, men återhämtade sig snabbt i hemtamt vatten med The Final Fantasy. Vi bjuds återigen på ett spår från debuten i Turning The Pages och till och med de mest fanatiska Perfect Plan fansen smälter som smör i solsken. Setlistan har verkligen knåpats ihop på ett strålande sätt och Wildness avslutar med Cold Words, och det här är banne mig bland det bästa jag har sett på länge. Forsberg tar revansch på sig själv och avslutar riktigt snyggt. Helt otrolig insats med tanke på vilka förutsättningar bandet hade, och ibland så kan man då sporras till stordåd!

Betyg: 4.5/5