MASTODON – Liverecension från STHLM FIELDS, 2014-05-30

Mastodon SthlmFields EffieTrikili 480

Under en grådassig himmel äntrar Atlantakvartetten den södra scenen på Sthlm Fields. ”Black tongue” – som i min mening är ett av de starkaste korten på den senaste plattan – inleder och hoppet om en lovande spelning väcks. Men så står vi där igen. Likt förbaskat lämnar sången en hel del att önska. Att livesången är Mastodons stora akilleshäl är allmänt vedertaget vid det här laget, men som inledningen av ”Oblivion” tydligt bevisar bör Brann Dailor ta mer plats vid micken.

Som vanligt tenderar mina Mastodonupplevelser att bli en studie i ansiktsuttryck; av Brent Hinds nuna att döma ser det ut som att han håller på att skita ut en IKEA-soffa, alternativt förlösa en sumobrottare. Stundtals kommer jag på mig själv med att fantisera om vad som försiggår i hans hjärna. Något ohyggligt måste han tänka på. Låtlistan däremot är långt ifrån ohygglig. Maffiga ”Megalodon”, vars snabba partier nästan får mig att kissa i brallan av förtjusning, sitter som ett smäck. Denna mastodontlåt är något alla hårdrockare måste uppleva live innan döden kommer förbi för ett parti schack. ”Megalodon” förvandlar pojkar till män och flickor till kvinnor – med whiplashskador.

Likväl pirrar det i kroppen när nya singeln ”High road” dånar ut ur högtalarna. Denna allsångsvänliga låt, med hårdrocksmått mätt förstås, fungerar alldeles utmärkt i livesammanhang. I just detta festivalsammanhang känns Mastodon aningen malplacerade; musiken kommer inte till sin rätt. Måhända saknas en svettig och intim lokal där Brents plågade sång inte försvinner ut i tomma intet, utan istället fyller lokalen likt ett allseende väsen.

Bandet överlever med ett godkänt i protokollet. Jag, och säkerligen många andra, hade gärna hört fler smakprover från den kommande plattan ”Once more ’round the sun”, vars release är alldeles runt hörnet. När bandet kommer tillbaka till Sverige i höst för att framföra nya alster är jag säker på att deras musik kommer att lyfta taket – som sig bör när dessa talangfulla musiker är i farten. Dessvärre är Sthlm Fields inte riktigt rätt forum. Inte denna gång.

Band: Mastodon
Betyg: 6/10
Plats: Gärdet, Sthlm Fields