GHOST – Liverecension från STHLM FIELDS, 2014-05-30

Ghost SthlmFields EffieTrikili 480

Detta är andra gången jag ser GHOST i dagsljus. Även om det är mäktigt, kraftfullt och majestätiskt som bara Ghost kan vara så når det ändå inte riktigt ända fram. Den rätta känslan infinner sig liksom inte riktigt mot vad det hade gjort om det varit inomhus i en nersläckt lokal eller utomhus i mörker och månsken, där bandets mörka tongångar gör sig allra bäst och kommer till sin fulla rätt. Det spelar dock ingen som helst roll här för trots detta så har Papa Emeritus II och de namnlösa gastarna publiken i sina händer redan efter första plektrumanslaget i “Year Zero”.

Setlisten som vi bjuds på består av lika delar material från bandets båda album “Opus Eponymous” från 2010 och fjolårets “Infestissumam” med en liten favur åt den förstnämnda. Även om jag kanske kan känna att jag saknade låtar som “Elizabeth” och “Satan Prayer”, för att bara nämna några, så hade jag någonstans ändå hoppats lite på att få höra Rocky Ericksson-covern “If You Have Ghost” från fjolårets EP med samma namn. Även om det som sagt är en cover så sammanfattar den (för mig) allt som Ghost är och står för. Det hade varit en fantastisk avslutning på en lika fantastisk spelning. Istället får låtar som “Ritual” och “Monstrance Clock” avsluta denna mässa. Här är verkligen publiken med på noterna till den milda grad att de hoppar sig igenom förstnämnda låt.

Dagsljus eller mässande under månens bländande sken, faktumet kvarstår (tanken som dyker upp varje gång jag ser bandet) att jag nog aldrig har varit med om en frontman som är så fåordig och subtilt gestikulerande som Papa och trots detta lyckas med konststycket att vara så pass mäktig och ha en trollbindande närvaro. Tuff helt enkelt! Men det kanske är just därför han lyckas med det. Jag vet bara att tillsammans med just detta ovannämnda och de namnlösa gastarnas rockposande och spexande på scen så bidrar det till en symbios som verkligen kompletterar varandra till en helhet av sällan skådat slag där ingen går därifrån oberörd.

Band: Ghost
Betyg:7/10
Plats: Gärdet, STHLM FIELDS