HELLOWEEN – Liverecension från Metallsvenskan 2014-05-24

metallsvenskan-2014
Avslutande akt på årets Metallsvenska var inga mindre än de tyska power metal-pionjärerna Helloween. Man öppnar starkt med klassikern Eagle Fly Free och det som följer sedan är en bra, men bitvis ojämn, historia. Låtmässigt så är det helt klart de äldre låtarna som till exempel tidigare nämnda Eagle Fly Free tillsammans med Future World, Dr Stein, I Want Out osv som är de absoluta topparna, även om en låt som If I Could Fly också får ett enormt gensvar. Dock kanske den också kan klassas som en äldre låt snart, den har ju ändå 14 år på nacken. En del låtar känns dock lite tramsiga, som till exempel lågvattenmärket Are You Metal. När sångaren Andi Deris också sätter på sig en “lustig” hatt under extranumren letar jag efter någonting som kan användas som “skämskudde” och jag kan inte låta bli att tycka att Helloween ändå är ett så pass bra och välrenommerat band att man inte ska behöva ägna sig åt billigt spex och trams för att underhålla. Om Helloween bara ägnade sig åt att spela sina bästa låtar och gjorde detta helt oironiskt och utan den där vedervärdiga “glimten i ögat” så hade de märkt att det räcker alldeles utmärkt. Nu blev det dock lite för plojigt för mig i perioder och detta i kombination med lite väl utdragna mellansnack samt en sångare med bitvis svajig stämma resulterar i att Helloween ganska överlägset förlorar kampen som bästa headliner mot det betydligt vassare Saxon från gårdagen. Helt klart en bra spelning, vill jag dock tillägga och som lättsamt festivalband fungerar Helloween bra. Snortajt framfört och till största delen fyllt av nostalgisk igenkänningsfaktor. Man är hursomhelst en bit ifrån de absoluta toppbetygen.

Band: Helloween