STOCKHOLM ROCKS – Liverecension från Tyrol, 2014-05-03

16 Shares

GusG MatsLeven EffieTrikili 480
Nu när maj månad är kommen, med våren och allt vad det innebär, så är det således dags för hårdrockarna att för första gången få besöka Tyrol på Gröna Lund och första årgången av STOCKHOLM ROCKS.

Trots att publiken är aningen gles är det en bra stämning i lokalen, som troligtvis har att göra med det digra intagandet av alkohol som det lätt blir på sådana här tillställningar. Olyckligtvis missade alla vi från Rocknytt första bandet ut, IMBER, så således kommer en sammanfattning av resterande band under denna helt klart godkända kväll!

RecklessLove EffieTrikili 300Bespottade och hånade, samtidigt hyllade och älskade. I RECKLESS LOVEs värld finns det ingen plats för någon mellanting. Antingen är du med eller så är du emot. Jämförelsevis med de båda efterföljande gitarrgnisslarna får finnarna för dagens anses som älskade då publiken i alla fall är skapligt stor. Tillsammans med en skapligt stor publik levererar branschens snyggaste frontman – Olli Herman – ett glamparty av klart godkända kalibrer.
På skiva har bandet fortfarande inte kommit till sin fulla rätt då musiken varit för slätstruken och polerad. På scen däremot är det betydligt mer klös och skit under naglarna som gäller. Bortsett från de horribla förinspelade körerna så är det en äkta scenglädje vi ser och Ollis höftrullningar kan till och med få den straighta att fundera på hur det skulle vara att vara bi. Att de flesta låtarna följer en och samma nerv där en enkel vers fungerar följs upp av en stor refräng gör det hela till ett allsångsparty där låtar som ”Beautiful Bomb”, ”Hot” och publikfavoriten ”Animal Attraction” lämnar de flesta i publiken med ett diskret leende i ansiktet.

(Betyg 6)

GusG EffieTrikili 300Tredje bandet/artisten ut för kvällen, är ingen mindre än den grekiske gitarrvirtuosen GUS G, som till vardags lirar med både det egna bandet FIREWIND och med självaste OZZY OSBOURNE. Nu är det dock en solospelning som gäller, till följd av första soloplattan som släpptes i dagarna. Till sin hjälp på scenen har han ett gediget kompband och monstersångaren Mats Levén, så det är helt enkelt upplagt för succé. Blev det så? Nja. Gus är en otrolig gitarrist men en desto sämre frontman och det drar ner tempot på spelningen till ett ganska halvdant tempo, trots det manglar låtarna på bra. Låtmaterialet från soloskivan är dock ganska förutsägbart, så den stora behållningen på spelningen är coversen på Thin Lizzys “Renegade” och Ozzys “Crazy Train” samt Mats fantastiska hårdrocksröst. Ett stort minus till basisten som gjorde det ytterst osmakliga valet att ha keps på scen, finns inget fulare!
(Betyg 5)

MartyFriedman EffieTrikili 200Från en virtuos till en annan, näste man ut på scen är gitarresset Marty Friedman (ex. MEGADETH). Friedman och tidigare nämnda Gus är ute på en gemensam turné som kallas för Guitar Universe och det är alltså den turnén vi får se här på STOCKHOLM ROCKS. Till skillnad från Gus kör dock Marty på helt instrumentalt, något som man redan innan konserten vet kommer bli väldigt långtråkigt. Marty är verkligen en väldigt duktig gitarrist som är flink i fingrarna som få, men hans musik är ett enda virrvarr av blixtsnabba solon, något som redan efter två låtar inte är häftigt längre utan bara tjatigt. Visst så letar sig en och annan snygg melodi in i mixen, men mest av allt så verkar konserten bara vara en chans för Marty att visa för världen att han minsann kan spela gitarr snabbare än någon annan. Bäst är sista låten då både Gus G och Mats Levén kommer upp, mest för att det är enda låten med sång på hela konserten.
(Betyg 3)

HEAT ErikGronwall EffieTrikili 300Ingen trodde väl att H.E.A.T skulle kunna följa upp de första två plattornas succé när de efter Kenny Leckremos avhopp tog in den gamle idolvinnaren Erik Grönwall som ersättare. Ack, ack, ack så fel man kan ha! Med både “Adress The Nation” (2012) och purfärska “Tearing Down The Walls”, så har H.E.A.T inte bara höjt sig ett snäpp vad det gäller plattor utan även höjt sig tre fyra live. För det är verkligen som att bli träffad av blixten när bandet startar igång med öppningsspåret från nya skivan, “Point Of No Return”. Resten av den över timmeslånga konserten är som en enda lång melodisk hårdrocksorgasm. H.E.A.T är verkligen världsledande i sin genre och samspelet mellan alla på scenen är otroligt tajt. Detta visas upp med bravur i låtar såsom “Beg, Beg, Beg”, “Late Night Lady” och avslutande “Living On The Run” då Erik får publiken att äta ur hans hand. Har du chansen att se detta fantastiska band, så gör det, du kommer inte bli besviken.
(Betyg 10)

TNT EffieTrikili 200Att kalla Tony Harnells återkomst till TNT för efterlängtad är en underdrift. Att samarbetet med Tony Mills (Shy) inte ledde till någonting gott alls är däremot bara att beklaga och försöka glömma så fort det går. Dessvärre vill jag gärna glömma bort gårdagens konsert med. Ett ointresserat TNT med en synnerligen vresig Tony lyckas inte på något vis alls med att hylla sitt 25-årsjubilerande album ”Intuition”. Att Tony fortfarande har en stor del av sin knivskarpa röst kvar räddar det hela lite. Lika så att Ronni Le Tekrø spelar brallorna av både Gus G (Ozzy Osbourne) och Marty Friedman (ex- Megadeth). Men vad hjälper det när personkemin och Diesel Dahls synnerligen sackande trumspel sänker låt efter låt. Ena gången efter den andra får Victor Borge (bas) och Ronni ställa sig vid trummorna och leda in honom i rätt takt igen. Något som får Tony att både slå micken i hans trummor, peka finger åt honom samt mana på honom att: ”Start the fucking song!” När inte ens hits så som ”Tonight I’m Falling”, ”Intuition”, ”As Far As the Eye Can See” eller ”10,000 Lovers (in One)” kan lyfta en konsert, ja då är det någonting som inte står rätt till. TNT kan mycket bättre än så här… hoppas jag.
(Betyg 5)

Text: Calle Englund och Janne Mattson