ENFORCER – Liverecension från House Of Metal, 2014-02-28

house-of-metal-classic-logo
Heavy metal-hjältarna i Enforcer behöver kanske inte någon närmare introduktion då de på senare år har blivit några av Sveriges främsta hårdrocksexporter. Bandet har turnerat över hela världen och det är verkligen någonting som hörs, men framförallt syns, på bandets liveframträdande. Förutom det mest uppenbara, att man är samspelta och tighta rent musikaliskt, så är man även imponerande synkroniserade när det gäller det rent visuella. Rockposerna sitter där de ska och det är inte utan att man funderar på hur enormt stora Enforcer hade kunnat vara om de hade debuterat 1983 istället för 2008. Just 80-talet är helt klart det decennium man tänker på när man ser och hör Enforcer och om man skulle ge sig på att beskriva bandets musik så skulle jag nog vilja uttrycka det som att Enforcer låter som att Iron Maiden runt Piece Of Mind och Judas Priest runt Screaming For Vengeance idkat ohelig älskog med Metallica runt Kill ´Em All och fått en synnerligen uppkäftig avkomma. Det fokuseras mest på låtar från nyaste given Death By Fire samt förra plattan Diamonds och det är inte utan att jag saknar några av de tidigare Enforcer-låtarna, som till exempel Evil Attacker, Black Angel samt Mistress From Hell. Från debuten bjuds jag dock på den fjällmagiska Scream Of The Savage och denna pärla får agera höjdpunkt på en oerhört kvalitativ spelning från ett band band som jag idag klassar som ett av Sveriges allra bästa band. En extra bonuspoäng får man också för den toksnygga och oväntade covern på Venoms gamla örhänge Countess Bathory.

Band: Enforcer