LIVERECENSION: Wig Wam – Indoor Summer 2022-09-04

Under Indoor Summer så fanns det tio band som var svenska eller med mestadels svenska medlemmar (Ronnie Atkins band). Norge hade ett bidrag med och det var alltså Eurovisionrutinerade Wig Wam som efter fem års paus drog i gång igen 2019 och släppte i mitt tycke sin bästa platta förra året. Bandet inleder också starkt med just titelspåret Never Say Die och med Glam Åge Sten Nilsen på sång så vet man att det fanns röstresurser för att lyfta taket i Markthalle.

Just Glam är självklart i fokus som sångare och det är han som är den stora behållningen då Teeny och Flash mest travar runt på scen och Sporty har på sig sin något påfrestande pannlampa som lyser rakt ut i publiken. Wig Wam är ju en blandning mellan Glam och Hård Rock samt att det ska vara en show, och visst hade man kunnat önska sig lite mer show den här kvällen. Texterna är väl mer av det ”underhållande” slaget även om jag kan tycka att det är lite tjatig med rock’n’roll i var och varannan låt. Så det blir Rock My Ride och på det Non Stop Rock’n’Roll, innan mönstret bryts med Wall Street. Tidsschemat under festivalen blev mer och mer tight så flera band fick stryka en eller ett par låtar.

Allsång blev det gott om när Wig Wam spelade Kilimanjaro och när jag tänker efter, så var det nästan i varje låt då det är omöjligt att inte dras med i tuggummirefrängerna. Glam håller i gång oss med Do Ya Wanna Taste It och bryter av med lite tyngre Shadow of Eternity, innan vi styrs in på allsångsspåret igen med Gonna Get You Someday.

Det här var första gången som jag såg Wig Wam och bandet besitter en oerhörd rutin samt är proffs hela vägen ut. Det är det som imponerar mest på mig och ska man vara lite omedgörlig så är det väl att bandet inte var fullt så visuellt upplyftande som jag hade inbillat mig. Wig Wam avslutar starkt med Hard to Be a Rock’n’Roller och den stora hiten In My Dreams som alla i publiken väntade på. Det blev en ganska kort spelning för Wig Wam, och visst så hade man önskat sig mer men tidsschemat satte stopp för det.

FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER