LIVERECENSION: Electric Boys – Indoor Summer 2022-09-04

Katten bland hermelinerna på Indoor Summer måste ha varit coola Electric Boys. Det här var absolut inte första gången jag såg bandet, men det var den första gången med Slim Martin Thomander. Att Slim är tillbaka efter så många år är svårt att inse då han smälter in bredvid Conny Blom och Andy Christell som om han aldrig hade gjort något annat. De andra herrarna är iförda hatt medan Slim klär sig bättre med en Cherry Red Flying V. Ibland så har jag tyckt att Electric Boys har varit ”too cool for school” när man har huserat på scen. Så var absolut inte fallet i Hamburg, och här var det fullt ställ på en gång och bandet lyckas verkligen med konststycket att få värmen i hallen om möjligt öka några grader till.

Med deras två senaste plattor och snart en tredje på väg, så märker jag att det börjar bli en vattendelare bland publiken. En del förstår inte alls varför man gör ny musik, då man inte tycker att det låter EB. Själv så menar jag på att utvecklingen verkligen har lyft bandet, och att man ljudmässigt även kan plocka med låtar från Thomanders bidrag från 1994 Freewheelin’ utan att det skär sig på något sätt eller vis. Det är klart att man fattar att i ett festivalset så måste klassikerna in som Electrified, Mary in the Mystery World, Groovus Maximus, Tear It Up, Rags to Riches och All Lips ‘n’ Hips. I det sällskapet smälter självklart Super God innan, som inte tar allt för många kliv ifrån åttiotalssoundet. Tumblin’ Dominoes däremot låtar som nya Electric Boys, och jag hade gärna hört själfulla och rent magiska You Spark My Heart från 2018 års The Ghost Ward Diaries men det var väl inte läge för det den här gången. Inte heller Hangover in Hannover eftersom vi befann oss i Hamburg. Senaste singeln Into the Midnight Sun lovar också gott och den kanske letar sig in i setlistan i framtiden.

Det måste vara svårt för bandet att gå balansgång mellan det gamla och nya, plus att man nu kan addera låtar som Ready To Believe från 1994. En given partystänkare som Twang’ em & Kerrang’ em måste få luftas och och och och….jag inser att jag gillar framtidens Electric Boys än mer än det som har varit. Den här eftermiddagen så var jag nöjd med att höra det förväntade och det var publiken med som luftade lungorna rejält.

FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER