LIVERECENSION: Nestor – Indoor Summer 2022-09-03

Efter Nestor Fest så kände jag att alla mina superlativ för Nestor var förbrukade och min kära kollega Peter Johansson skulle få äran att recensera Nestor under Indoor Summer i Hamburg. Men han lyckades inte ta sig dit i tid, och jag fick ta på mig uppgiften igen. Det var femte gången den här sommaren som jag fick möjligheten att se Nestor, och det är en nästan löjligt hög standard som bandet håller. Så den här gången så försöker jag i stället hitta något att vara kritisk över, och det är verkligen inte lätt.

Det var knökfullt i Markthalle när bandet klev in på scenen och det rådde inget tvivel om att det inte är bara Sverige som har fått upp ögonen för Nestor. Sångaren Tobias Gustavsson och resten av bandet har bytt ut sina svarta plastbrallor till vita, vilket fick damerna framför mig att tjuta av glädje. Återigen så slås man över det faktum att Kids in s Ghost Town bara innehåller hits, och att publiken sjunger med i varenda textrad, och bara det är väl helt exceptionellt!

Spelordningen är sig lik och den här gången var tyvärr inte Lollo Gartdman på plats så det blev ingen Tomorrow, och inte heller den här gången bjöds vi på doldisen We Are Not OK vilket förblir ett mysterium. Det i sin tur gjorde att det blev lite tunt med låtar och nu längtar vi efter nytt material. Bandmedlemmarna verkar ha hittat hem på scenen ordentligt och kanske mest överraskande är keyboardisten Martin Frejinger som gick bananas på sin koskälla, och Markus Åblad som bjuder på bar överkropp och svingande med basen. Jimmy Wemmenstedt fortsätter att vara den superseriösa shreddern och det har väl sin charm det med men visst så skulle man kunna önska sig lite mer utsvävningar någon gång per kväll.

Att säga att Nestor gjorde succé i Hamburg är ett understatement och publiken bara krävde ett extranummer och den här gången så blev det Whitney Houstons stänkare I Wanna Dance With Somebody. Kuriöst roligt kan jag tycka och publiken svarade med att älska den med att sjunga med så att taket nästan lyfte. Det är fascinerande och upplyftande att se Nestors seriositet, ödmjukhet och genuina spelglädje har lönat sig. Det är klart att trycket på en väldigt bra uppföljare till Kids in a Ghost Town finns där och man hoppas att Nestor inte tar ut svängarna för mycket från sitt koncept.

Betyg: 4,5/5

FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER