LIVERECENSION: Degreed – Indoor Summer 2022-09-03

Det var med stor förväntan som jag såg fram emot att se Degreed på tysk mark och då med tanke på det senaste släppet Are You Ready som jag gav nästan full pott när jag recenserade den. Att man då inleder med singeln Into the Fire kändes verkligen helt rätt. Däremot stod det inte riktigt rätt till med gitarristen Daniel Johanssons förstärkare som helt enkelt gav upp efter halva låten, och en högst ofrivillig paus uppstod. Har man själv någon gång varit med om den känslan när man står på scen, så vet man att det är inte helt enkelt att få luft under vingarna sen.

Men Degreed valde i stället att lägga ner lite extra energi, och det i kombination med Robin Erikssons intelligenta och lätt underhållande mellansnack gjorde att vi kunde svara ja på Are You Ready. Den fullpackade hallen kröp liksom ytterligare ett par steg närmare scen, och svetten från Mats Eriksson bakom trummorna yrde runt med hjälp av hans flaxande lugg. Degreed på platta må låta som AOR, men live och We Will Win så blir det nästan Hammerfall Metal, fast bra. Det är nästan överflödigt att nämna Robins fantastiska röst men det känns som tjänstefel att inte göra det.

Tekniken strulade mer för Degreed än för något annat band vilket måste ha varit frustrerande men bandet bet ihop och spelar i sina bästa stunder i en helt annan liga. Samtidigt så känns det som man har lite svårt att navigera bland sina sex album, och var man vill placera sig musikaliskt. Att man har en stark integritet och väljer verkligen själva vad man vill spela och avstå ifrån är väldigt tydlig. Det kan i mitt tycke ge en viss distans till publiken, vilket dock är svårt att urskönja när man avslutande brakar loss med The Scam.

FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER