Liverecension: Ronnie Atkins – Indoor Summer, Hamburg 2022-09-04

Pretty Maids är i mitt tycke det absolut bästa danska hårdrocksbandet genom tiderna och när det chockartade beskedet om att deras kraftpaket till frontman hade dödlig cancer offentliggjordes för några år sedan kändes släpp av ny musik som tämligen osannolik. Att vi dessutom skulle få se Atkins på en scen igen framstod då som än mer otänkbart. Att det nu sker är inget annat än en heroisk bragd.

Nu är i alla fall, och mot alla odds, Ronnie Atkins ute på soloturné. Indoor summer har förärats med två spelningar, ett akustiskt gig (utan Pontus Egberg) under första festivaldagen och så dagens spelning med fullt ställ och fullt band. Merparten av materialet är hämtat från de två fina soloplattorna ”One Shot” (2021) och ”Make It Count” (2022)

Ikväll är det nog fler än mig som, medvetna om omständigheterna, blir lite extra känslomässiga. Det märks inte minst i Ronnies svar på Gloria Gaynors ”I Will Survive” – ”Make It Count” – och känslosamma ”One Shot”. Ikväll känns faktiskt varje ord den store dansken sjunger lite extra i hjärtat. ”Rising Tide” fullständigt pulvriserar allt i sin väg, ”I Prophesize” och ”The Unsung Heroes” är lysande, ”Blood Cries Out” en käftsmäll som heter duga.

Avslutande Pretty Maids klassikerna ”Future World” får, föga förvånande, festivalens högsta vrål och ”Little Drops Of Heaven” kvällens mesta allsång. Ronnies röst inte bara håller, han sjunger rent av precis lika fantastiskt som någonsin förr. Orken håller dessutom hela vägen och bandet, ja de levererar som om det inte fanns någon morgondag. Det är helt enkelt kärlek och respekt och alldeles, alldeles underbart. Ett ord: Hjälte.

Ronnie Atkins soloband består av Chris Laney – gitarr (Pretty Maids, At The Movies, Zan Clan m fl)
Rob Marcello – gitarr (Danger Danger, The Defiants m fl)
Morten Sandager – Keyboards (Pretty Maids)