LIVERECENSION: Gathering Of Kings – Skogsröjet – 2022-07-29

Det märks på den stora uppslutningen framför scenen att projektet Gathering Of Kings växt ut till ett riktigt omtyckt band under den korta tid som de har existerat. Bandet har dock under den tiden hunnit med att släppa tre skivor. Tre skivor som tagit fans av melodiös hårdrock med storm att döma av recensioner och reaktioner. Den tredje skivan, Enigmatic, hade för övrigt release samma dag som spelningen på Skogsröjet. Nämnas bör att den är minst lika bra som de två föregångarna. Framtiden ser onekligen väldigt ljus ut för detta band.

Redan under öppningslåten Forever and a Day får sångaren Alexander Frisborg med sig de flesta i publiken och så fortsätter det genom hela spelningen oavsett vilken av de fem sångarna som sjunger. Just att de har fem olika sångare har jag hört folk gnälla över. De tycker helt enkelt att det blir för spretigt. Jag har dock inga som helst problem med det. Jag har även hört kommentarer om att Rick Altzi har en alldeles för raspig röst för den här typen av musik. Det håller jag inte heller med om utan jag tycker den passar in finfint. Samtliga fem sångare kompletterar varandra på ett bra sätt och sjunger utmärkt även live. Vi bjuds på låtar fördelade rätt så jämnt från de tre olika skivorna. Fyra låtar luftas från den nya skivan och av dessa är Vagabond Rise med Jonny Lindkvist vid sångmicken min favorit. Den har etsat sig fast i min hjärna sedan första gången jag hörde den. Störst och högst respons från publiken fick Kiss from Above, en riktig AOR-dänga med Alexander på sång. Den Tobias Jansson frontade From a Whisper to a Scream är en annan höjdpunkt. Samtliga låtar de spelar går hem hos publiken så det är en välbalanserad och bra setlist. För egen del saknade jag Highway to Paradise vilken förmodligen är bandets bästa låt men de hinner ju inte med att spela alla låtar så det är en petitess i sammanhanget.

Är man det minsta intresserad av melodiös hårdrock och aor är det bara att ta chansen att se bandet när man får den. Detta var tredje gången jag såg dem och de har verkligen levererat samtliga tre gånger. Det riktigt stora genombrottet måste vara nära nu om de fortsätter leverera på denna nivå både på scen och skiva.

FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER