LIVERECENSION: MSG – Skogsröjet 2022-07-29

Vi kan väl börja med elefanten i rummet. De tre McAuley Schenkerskivorna. Enligt mig och en relativt stor skara fans är de skivorna det bästa som Michael Schenker har släppt. När han nu har med sig Robin McAuley på sång är det ju ett ypperligt tillfälle att spela låtar från dessa plattor. Gör man det då? Nej märkligt nog inte. De missar verkligen ett vidöppet mål i och med det. Kan det vara så att de underskattar hur stora och älskade de skivorna faktiskt är? Eller är det bara här i Sverige de är så stora? Minns jag rätt så gick flera videor med MSG på MTV i slutet av 80-talet så de bör ha varit relativt stora lite här och där. Nu när det är avklarat kan vi ägna oss åt det som faktiskt hände på fredagskvällen i Rejmyre.

Redan under öppningslåten, den instrumentala Into the Arena, märks det att Michael Schenker är på bra humör och man känner att det här blir en bra dryg timme. Därefter följer Cry for the Nations och en Robin McAuley på minst lika bra humör visar att han har rösten i behåll. Karln sjunger fortfarande som en gud trots att han fyller 70 nästa år. Som låt tre dyker den obligatoriska Doctor Doctor upp och lockar till rejäl allsång. Nu följer fem MSG-låtar, Lights Out ligger insprängd mellan dem, och jag tänker att det här blir riktigt bra. Sist av dem kommer A King Has Gone från senaste plattan och jag tänker att nu får vi höra några nyare låtar till. Så fel jag hade för nu följer 6 UFO-låtar i rad och sedan är det slut. Inget fel på UFO men jag vill gärna höra fler MSG-låtar med MSG. Rock Bottom drogs dessutom ut i en oändlighet med evighetslånga solon och där tappar jag intresset.

Vad som under dessa 75 minuter kunde ha blivit så mycket mer slutar ändå med en helt ok konsert. Michael och Robin visar att när de är på humör så rockar de röven av de flesta andra. Men som sagt. Avsaknaden av McAuley Schenker-låtar gör i alla fall mig besviken när det hade en sådan gyllene chans att bjuda publiken på dessa.