LIVERECENSION: Hammerfall – Sabaton Open Air 2022-08-05

Man får verkligen bita sig i tungan för att inte nämna det där som Hammerfall väldigt ofta benämns som av inte fullt lika positiva kritiker, och jag väljer istället att den här gången ta till mig bandet och se all den kärleken man har till sin musik. Bara all rekvisita som man släpar med sig är imponerande och speciellt i sommarljuset på Lugnet i Falun. Det smäller, brakar och eldas stup i kvarten och bandet byter positioner och springer runt som skållade bergstroll. Snacket sköts av Kjell Lönnås eftertagare Joacim Cans, som eldar på oss i allsången och frågar om vi mår bra eller om vi är trötta.

Det vevas riktig Heavy Metal och för att göra det lite läskigare och mer effektfullt så kommer bandets maskot Hector ut på scenen och viftar med en hammare eller klubba. Faktum att det läskigaste är när Oscar Dronjak springer runt med sin bleka bringa, och den ljuseffekten är direkt avskräckande. Det bjuds på en ballad med, och då frågar Cans återigen om vi är trötta och att klockan börjar bli mycket. Nu har klockan ännu inte hunnit att bli mer än nio på kvällen, så även de flesta barnen är vakna. Cans känner dock att han måste sitta ner och uppmanar den utmärkte gitarristen Pontus Norgren att också göra det. Det bjuds på allsång och alla klappar med, och stämningen är riktigt gemytlig. Försvaret bjuder på en uppvisning när ett JAS-plan flyger över Lugnet och snurrar ett varv i luften.

Hammerfall är kompetent och välregisserat. Bandet gör verkligen sin grej riktigt bra och det kan ingen ta ifrån dom. Sen är det väl upp till betraktaren att ta till sig det och när Hearts on Fire avslutar konserten så far händerna upp i luften och Sabaton Air publiken ser ut att trivas och det är väl huvudsaken.

FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER