LIVERECENSION: Danko Jones – Skogsröjet 2022-07-28

Jag kan göra det här precis som Danko Jones, snabbt och effektivt. Redan när bandet kliver in så vet alla att Danko Jones är stora favoriter på Skogsröjet. Jag har sett bandet där tidigare (och på många andra platser) och det fungerar direkt. Dankos genuina övertygelse om att mestadels spela låtar från de senaste albumen genomsyrar setet och när någon önskar något annat så hänvisar han till att alla hans låtar ändå låter likadant och då kan han spela vad han vill.

Det är självklart sagt med glimten i ögat men onekligen kan man känna igen riffen om och om igen. Det är helt okej, men problemet är att de äldre låtarna hade mer attityd, ilska och ren jäkla kärlek. Senast jag såg bandet i Uppsala, så var det första gången man kunde skönja en viss mättnadskänsla men den här kvällen så vevar J.C igång allt och alla så det togs inga fångar. First Date hänger dock fortfarande kvar och det är nog för att Danko själv kan välja snacket mitt i låten och vad som passar just den kvällen. Mellansnacket håller en så oerhört högre klass än något annat band i världen kan klämma fram och det är faktiskt en stor del av underhållningen.

Lipstick City kom så sent som 2019 och den låten känns klassisk Danko Jones, och I Want Out drar ner partystämningen och är mest tjatig. You Are My Woman ger mig Thin Lizzy vibbar, och direkt till punkiga Flaunt It är inte smakfull eller ens effektiv. Full of Regret sätter bandet i förarsätet igen liksom J.C’s dånande bas i Lovercall. Jag antar att Mango Kid betyder något extra för Danko Jones, dock så är den rätt träig och bandet har ju tonvis med bättre låtar. Jag står och fantiserar om jag skulle få välja setlista, och väcks ur mina drömmar när My Little RnR slutar ringa i mina öron och bandet lämnar scen efter ett fullgott dagsverk. Keep on dreaming, för Danko Jones går alltid sin egen väg.