LIVERECENSION: Eclipse – Skogsröjet 2022-07-28

Jag har försökt behärska mig, försökt förklara det för både mig själv och andra utan att vara på den säkra sidan om att ens jag eller någon annan förstår vad jag menar men Eclipse är verkligen hårdrockens svar på Falukorv. Tro nu inte att det här är något negativt utan tvärtom! Falukorv är ju en rätt som man avnjuter ofta men utan större ritualer eller pompa och ståt. Det är en enkel rätt som kan varieras i all oändlighet och fungera med både vatten och vin. Den passar kanske inte alla dagar i veckan, men serveras på så många middagsbord i Sverige så att det är en del av folksjälen.

Här någonstans i allt matdravel hamnar alltså Eclipse. Erik Mårtensson och grabbarna drar land och rike runt, man erövrar Europa och energin är alltid på topp. Det finns inga tråkiga stunder, ingen eftertänksamhet, inte det minsta tvivel eller att man ska bli snuvad på exakt det man förväntar sig. Ungefär som Falukorv alltså.

Roses on Your Grave är startskottet på festen, och man håller sig fast i grästuvorna på Skogsröjet när Magnus Henriksson riffar loss. Allt serveras i ett rasande tempo, och hur man håller igång på en scen vet verkligen Eclipse hur man sköter. Jag står och fånstirrar på trummisen Philip Crusner virvlar runt med stockarna, och hans yngre bror Viktor far runt som en senapsinjicerad katt på scen. Det här är fanimej riktigt kul att se på och även om jag har sett bandet tidigare ett stort antal gånger så är det den här kvällen som det verkligen passar som bäst. Har du sett bandet förut så kan du nästan setlistan som numera inte bjuder på några större överraskningar.

Annons:

Det hela är som vanligt klapp och klang kärvänligt, och alla ”sjunga med” refränger lägger sig som dimman över Reijmyre. Det svenska arvet från Dalarna, midsommar, gammeldans och folkmusiktakter genomströmmar Eclipse musik på ett positivt sätt och det är inte spekulativt utan helt enkelt gjort med kärlek. Lägg till lite irländska folktoner i Battlegrounds så dansar publiken i takt och Mårtensson svingar sin vita gitarr för att uppmana oss att aldrig stå still. Det är nästan svårt att inte hitta något som är sådär klämkäckt fram tills svintunga Black Rain bryter mönstret för en stund och visst är den nästan Still of the Night (Whitesnake) pampig. Tillbaka till folkmusikinspiration och ohohohoh-allsång i Twillight och hela bandet studsar upp och ner med publiken. Eclipse avslutar snyggt sedan med den numera klassiska Viva La Victoria. Hundra procent energi och lika delar proffsigt framträdande passade perfekt den här kvällen, och underskatta aldrig Falukorv!

FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER