ALLA NYHETER
CD
BÖCKER

Rammstein – Ullevi, Göteborg 2022-07-30

”Vilken jävla smäll!” som Dynamit-Harry skulle ha sagt, för det är en duktig smäll som kickstartar Berlins stoltheters tredje stadiumspelning i sverige på lika många dagar. Svart rök fyller Ullevi och tyskarna tar med oss på en makaber resa kryddad med svart humor och fyrverkerier, ljus, konfetti och eld. En. Jävla. Massa. Eld. Och det är naturligtvis alltid häftigt och effektivt och aldrig, varken förr eller senare har ett Stadiumband haft mer eld på, bakom och runtom scenen än Rammstein. Scenbygget är också något i hästväg med en ljusrigg som är beyond gigantisk och ett tvillingtorn som ser ut som Saurons torn ur Sagan om ringen trilogin.

Det är domedagsstämning mest hela tiden och det känns lite skrattretande att folkfest på Ullevi 2022 är lika mycket lika med tysk industrimetall som Håkan Hellström eller Bruce Springsteen.


Musikaliskt är Rammstein rätt ojämna. Visst kan de sitt hantverk, men det blir ganska enahanda och monotont att lyssna på i över två timmar. Höjdpunkter finns, särskilt i de nummer då musik, effekter och scenshow bildar en fungerande enhet. Några exempel är ”Puppe”, färska ”Zeit” och ”Deutchland” som börjar som en elektronisk Kraftwerk version där bandmedlemmarna bär dräkter med ljusdioder. Det är dock under slutet av ordinarie set och under extranumren som musik och show gifter sig med varandra som allra bäst.

Till Lindemann som kannibalisk kock i ”Mein Teil” där han eldar upp halva scenen med eldkastare, raketer som skjuts kors och tvärs över arenan i ”Du Hast” och under ”Sonne” där i princip hela Ullevi brinner är förstklassig underhållning. När sedan hela bandet åker i gummibåtar burna av publikhavet i ”Feuerzone” (Rammsteins version av golden circle, dvs de dyra ståplatserna längst fram) under en strippad flygelversionen av ”Engel” drar nog de flesta på smilbanden.

”Pussy” gör inte heller någon besviken. De främre raderna blir nersprutade med skum från Till Lindemanns ”Kuk-kanon”. Med sin pajiga blandning av tyska och engelska blir det dessutom stor humor, om än väldigt barnslig sådan. Vem älskar till exempel inte en textstrof som ”Blitzkrieg mit dem fleischgewehr”? Det är också riktigt mäktigt och effektfullt när Ullevi badar i mörker under ”Rammstein” där Till sportar sin ökända ”eldfjäder”.

Tyvärr är ljudet inte det bästa. Vi vet av erfarenhet att ljudet på stora utomhuskonserter kan vara högst nyckfullt, men jag tror dock att om Rammstein hade satsat lite mer pengar så hade de kunnat få till ett vettigare liveljud. Kanske har de bränt (pun intended) hela budgeten på eld och pyro?

Underhållningen är det då rakt inget fel på. Att det är ett storslaget spektakel är ett understatement. Det här är definitivt något att berätta om för barnbarnen i framtiden.

RELATERADE ARTIKLAR
MÅNADENS RECENSIONER
FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER
FILM
LIVE
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter