Liverecension: Queen + Adam Lambert – Avicii Arena 2022-07-20

Innan konserstart vilar våra ögon på en scendekor vars mittsektion utgörs av Queens vapensköld och som på vardera sida flankeras av en bas, en gitarr, ett trumset och diverse andra attiraljer. När sedan hela härligheten hissas upp till tonerna av en orkestrerad instrumentalversion av eposet ”Innuendo” för att lägga sig som en gigantisk krona över hela scenen, är det nog fler än jag som står och gapar av både förtjusning och förvåning.

Adam Lambert har vid det här laget turnérat tillsammans med Queens kvarvarande medlemmar Brian May och Roger Taylor i ett decennium och i honom har man på många sätt hittat den perfekta frontmannen för sammanhanget. Bandet har sedan Freddie Mercurys frånfälle alltid varit noga med att respektfullt marknadsföra sina samarbeten med andra genom att alltid skylta med Queen + den som framträder tillsammans med bandet. Lambert är teatralisk, flamboyant och kraftfull med en överjordiskt bra sångröst. Precis som Freddie med andra ord. Där slutar också likheterna. Lambert är nämligen väldigt väl medveten om Queens arv och ikonstatus som ett av världens genom tiderna största och mest älskade rockband. Han tar plats när han behöver ta plats, men är samtidigt otroligt ödmjuk inför uppgiften och lämnar större delen av publikinteraktionen till i huvudsak Brian. Det är också Brian som använder catwalken främst och mest, även om självklart Lambert får sin beskärda del av scentid även där.

Scenshowen är oerhört snygg. Inget har lämnats åt slumpen varken gällande scendekor, visuella effekter eller ljus. Som exempel kan nämnas den otroliga lasershow vi bjuds på i ”Who Wants To Live Forever” eller det bländande ljuset från discokulan som hissas ner under ”I Want To Break Free”. Publikens allsång under ”Somebody To Love” och ”Don’t Stop Me Now” är öronbedövande, men själv går jag mest igång på när bandet rockar som mest och bäst i ”Hammer To Fall”, ”Tie Your Mother Down”, ”I Want It All” och självklart ”Bohemian Rhapsody”. Till min stora glädje framför Brian också örhänget ”’39” som han skämtsamt presenterar med orden ”Here’s a song i wrote sometime next year.” En av kvällens bästa stunder är när Adam och Roger sjunger ”Under Pressure”, Queens och Bowies drygt fyrtio år gamla megahit. Om de tu inte utbyter genuina leenden här så är de i så fall jävligt bra skådisar.

Queen har en löjligt stor låtskatt och i takt med att bandets ikonstatus de senaste dryga trettio åren bara vuxit sig starkare då deras musik använts i allt från den otroligt framgångsrika ”We Will Rock You” musikalen till biografiska kioskvältarfilmen ”Bohemian Rhapsody” är det i stort sett ett greatest hits set vi serveras.

Brian håller flera små monologer under showens gång och det är fint att se att han fortfarande blir rörd när han med värme pratar om Freddie. Efter att ha framfört en gripande version av ”Love Of My Life” till vad som förmodligen är kvällens högsta och mesta allsång torkar han en tår i ögonvrån, vilket även jag får göra ett par gånger under konsertens gång. Särskilt de tillfällen som Freddie visas på storbildsskärmen i full regalia.

Som stenhårt gammalt Queenfan får man en royal treatment. Visst, det framförs inte några ”deep cuts” att tala om med undantag för ”In The Lap Of The Gods” (vilket är kul) och även Roger Taylor sjungna ”I’m In Love With My Car” (vilket är mindre kul) som också kan räknas dit, men det spelar mindre roll när hela showen och framförandet är så superproffsigt in i minsta detalj.

Framförallt är Queen fortfarande, som det så fint framställs i ”Bohemian Rhapsody” filmen, för alla oss som inte riktigt passar in. Brian May har precis fyllt sjuttiofem. Queens dagar är med andra ord räknade och årets ”Rhapsody Tour” kan vara deras sista globala stadiumturné. Det kommer bli ett gigantiskt tomrum, men om detta var det sista vi såg av Queen på svensk mark är det en mer än värdig sorti. Värdigt, kärleksfullt och med den djupaste respekt för Freddie och bandets arv. Kronan på verket saknas dock: ingen ”The Show Must Go On”.

FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER