LIVERECENSION: Crypta – Gefle Metal Festival 2022-07-14

Att sätta ett band som Crypta på scen som första band på Gefle Metal Festival må kanske vara tråkigt för bandet. Men det är smart av gjort av festivalen. För här smattras det loss med skarpladdade instrument och hög energi. Detta är en fröjd att få beskåda!

Även om det är tidigt på dagen så är det många som har tagit sig in till festivalområdet för att se dödsmetallarna från Brasilien lira. Många nävar i luften blir det denna arla torsdag. Luana Dametto på trummor och Fernanda Lira på sång och bas har tidigare sina rötter i Trash Metal-bandet Nervosa. De spelade på samma scen under festivalen 2017, och på samma sätt som Nervosa definitivt ställde skåpet då, gör Crypta det nu.

Det är klassisk döds som går tillbaka till de gamla rötterna i genren, snabbt, tight, dynamiskt och välspelat. Låtarna vi serveras genom giget kommer från deras första och hittills enda platta, Echoes of the Soul, som släpptes förra året. Tainá Bergamaschi och Jéssica di Falchi på gitarr gör ett makalöst fint jobb genom spelningen, och Dametto driver med sitt fantastiska trumspel bandet framåt under setet.

Damerna håller ett infernaliskt tempo och bjuder på lyrik som dryper av ond bråd död och scener som hämtade från dina värsta mardrömmar. Lira är en enastående artist med ett starkt teatralt uttryck, som engagerar och bjuder in sin publik. Hon har en unik förmåga där hon lyckas kombinera lika delar spelglädje som ondska med sin gutturala avgrundsgrowl. Lira ropar under giget ut från scenen: “It’s time to evoke the goddess of destroying everything – Kali”.

Och jag skulle säga att Crypta är det rasande monster som du faktiskt vill hänga med. De håller dig tryggt i handen hela vägen till helvetets avgrund.

Betyg: 4,5/5

FÖRRA MÅNADENS RECENSIONER