LIVERECENSION: Michael Monroe – Sweden Rock Festival 2022-06-11

En av de sista akterna ut på 2022 års upplaga av Sweden Rock Festival kan verkligen beskrivas som en av den skandinaviska glamrockens stora pionjärer, den finske rockhjälten Michael Monroe. Den forne Hanoi Rocks sångaren har sedan slutet av 80-talet haft en framgångsrik solokarriär och alla som har sett den Helsingfors-bördige krutdurken vet att han alltid bjuder på en show i världsklass, och ikväll är inget undantag.

Tillsammans med sitt supercoola band, med bland annat Hanoi Rocks kollegan Sami Yaffa sätter Michael Monroe ribban redan i inledningen med ”One Man Gang”, ”Last Train To Tokyo” och ”Murder The Summer Of Love”. Det är fullt jäkla ös från första ton och det stannar verkligen inte upp under den dryga timmen som bandet bjuder på. Låtarna från den långa solokarriären avverkar varandra, och bland annat ”78”, ”Trick of The Wrist” och den för kvällen stora överraskningen ”Man With No Eyes” är fantastiska punkrock örhängen som får igång den tyvärr ganska magra publiken på bästa sätt. Men hur mycket publiken än röjer så har vi alla tillsammans bara hälften av energin som Michael Monroe själv besitter. Karln som fyller 60 bast nästa år går ner i spagat, slänger med mickstativet i scengolvet och klättrar upp i ljusriggen – han är en frontman i världsklass!

Setlistan består förutom låtar från den egna solokarriären endast av några klassiker från Hanoi Rocks: Motorvatin’, Malibu Beach Nightmare och CCR-covern ”Up Around The Bend”. Det är det enda som jag kan tycka är lite synd, att Michael inte väljer att plocka in några till pärlor från Hanois fantastiska katalog, speciellt eftersom konserten slutar hela tio minuter innan utsatt tid. Men det är egentligen en petitess i sammanhanget, för den dryga timmen som Michael Monroe bjuder på går inte att beskriva som något annat än Sweden Rocks bästa rock n roll party!

Bäst: ”Man With No Eyes”.