LIVERECENSION: Night Ranger – Sweden Rock Festival 2022-06-11

Genom åren på Sweden Rock så brukar det alltid vara några band som levererar något som närmast skulle kunna beskrivas som en perfekt festivalspelning. Survivor gjorde det 2013 och ett ännu bättre exempel är när Styx gjorde en fullkomligt magisk spelning 2019. Det är något med de amerikanska AoR-doftande banden som passar perfekt för en varm eftermiddag i solen med en kall öl i näven. Ett band som verkligen kan sälla sig till detta sällskap av fantastiska spelningar är den sena eftermiddagskvällens recensionsobjekt Night Ranger.

För det går verkligen inte att beskriva denna spelning som något annat än fantastisk. Bandet går på knockout från första stund med partylåtarnas partylåt ”You Can Still (Rock in America” och efterföljande ”A Touch of Madness”. Jack Blades, Brad Gillis och Kelly Keagy med övriga medlemmar i bandet är ett skolboksexempel på hur man ska uppträda på scenen, och det är inte utan att man tappar hakan över hur extremt hårt de arbetar för att få med sig publiken från först sekund. Jack och Brad med den förhållandevis nya gitarristen Kerri Kelli är överallt på scenen på samma gång, vilket är något som är beundransvärt och ovanligt för ett band i 30-års åldern. Men att ett band där snittåldern är typ 65 rör sig på det här sättet är inget annat än sjukt imponerande. Alla band, gamla som nya, borde tvingas att titta på Night Ranger för att se hur man ska bete sig på scen.

Setlistan är ett pärlband av hits med så många toppar att varenda låt känns som den bästa låten, men ”When You Close Your Eyes” och ”Sing Me Away” för att nämna några är AoR när den är som allra bäst och ”Night Ranger”, som till råga på allt urartar i ett lika delar bisarrt och genialt trumsolo där samtliga medlemmar slår på trumsetet samtidigt, är en blytung käftsmäll.

Ni borde veta vid det här laget vartåt betyget barkar, och när avslutningen med ”Sister Christian” och ”Don’t Tell Me You Love Me” kommer är det är bara att kapitulera inför lördagens absolut bästa band.

Bäst: Allt!