LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF

LIVERECENSION: Within Temptation – Sweden Rock Festival 2022-06-11

Ett av de banden som jag såg mest fram emot att se på årets Sweden Rock var holländska Within Temptation. Jag hade endast sett dem live en gång tidigare och blev då otroligt imponerad av deras häftiga show, med videos i bakgrunden och sprutande eld ur ett par drakar, med mera. Det var för åtta år sedan, på samma festival och även samma scen (Rock Stage). Nu var jag väldigt förväntansfull och nyfiken på hur deras nya scenkonstruktion och framträdande skulle bli.

Within Temptation bildades 1996 av sångerskan Sharon den Adel och gitarristen Robert Westerholt (sedan 2001 medverkar han endast i studion). Sharon har beskrivit gruppen som ett Rockband, vars musikstil är atmosfärisk, melodiös och symfonisk Pop Metal. Deras femte platta, ”The Unforgiving” (2011), är enligt mig deras absolut bästa material. ”Hydra”, som släpptes några år senare, tillhör också de bättre albumen.

In på scenen kom fem taggade musiker, plus en sångerska som lyste av glädje. Dekoren i bakgrunden var väldigt snygg och cool, med en enormt stor, vit ansiktsmask i mitten. Mitt i showen delade den på sig i tre delar, för att senare bli hel igen och vid ett flertal tillfällen ändrades färgen i de lysande ögonhålorna. Mike Coolen hamrade på bakom sitt trumset, vilket var beläget på ena sidan av scenens bakre del. På den motsvarande andra sidan hade Martijn Spierenburg sitt podie med keyboards.

Annons:

Välbekant musik hördes och fler än jag tjoade glatt när andra numret ”Faster” började. De båda gitarristerna ställde sig sida vid sida, blickade ut över folkhavet, tittade sedan leende på varandra och tillbaka på publiken igen. Det måste ha varit en underbar känsla att stå inför en så stor mängd av åskådare igen, samma underbara känsla som vi festivalbesökare kände, att äntligen få uppleva konserter och Sweden Rock igen.

Den suveräna ”Paradise (What About Us?)” fick det att rusa inuti mig av välbehag och jag sjöng med. Tarjas röst fanns visserligen med någonstans i bakgrunden, men det var i första hand Sharon som sjöng även hennes verser och partier, vilket lät väldigt bra det också. Feta, härliga basriff hördes från Jeroen van Veen.

”What Have You Done” (från ”The Heart Of Everything”, 2007) smög igång och musiken släppte sedan loss. Det är en kraftfull och fantastisk låt, med vemod och blandade känslor. Ruud Jolie och svenske Stefan Helleblad är två skickliga gitarrister, som kompletterade varandra bra. ”The Reckoning” från senaste albumet ”Resist” (2019) är egentligen en duett, men den fungerade bra med bara den Adel vid mikrofonen.

Sharon log och skickade upp ena näven med ”the devils horn” i luften, något hon gjorde väldigt ofta, och frågade Sweden Rock-publiken: ”How are you doing?” Svaret var ett enda stort jubel. Strax därefter började Ruud att spela på sin gitarr, Mike drämde till pedalen mot bastrumman och Stefan sträckte upp ena armen med en cool min, innan han gick lös på sitt instrument. Jeroen tog långa kliv från ena till andra sidan av scenen, stannade till och sträckte upp basgitarrens hals, samtidigt som eld sprutade upp vid scenkanten ett flertal gånger.

De släppte debutalbumet 1997, men det var inte förrän 2001 som de blev allmänt kända. Det var i och med singeln ”Ice Queen” från deras andra album ”Mother Earth”. Låten framfördes den här kvällen och den stora ansiktsmasken ändrade färg på ljuset i ögonen, från röda till is-blå. Runt omkring mig såg jag ett hav av uppsträckta armar, som svängde fram och tillbaka.

Eftersom en svensk är medlem i bandet klev han fram och snackade med fansen en kort stund. Helleblad sa bland annat: ”Det är skitkul att vara här! Sweden Rock är verkligen min favoritfestival.” Jag och de flesta andra håller absolut med.

Det var en sprakande och häftig scenshow med mycket pyroteknik, vilket uppskattades, där stora flammor av eld sprutade upp mot skyn i den svenska sommarkvällen. Framförallt var det förstås fantastiska musiker och en skicklig sångerska med en superbra röst som gjorde konserten till en mycket bra upplevelse.

Anna Karlsson

Anna Karlsson

Skribent/Fotograf