Liverecension: Nestor – Sweden Rock Festival 2022-06-11

Fenomenet Nestor rullar bara vidare. Snacka om att de gjorde succé på Sweden Rock. Det var länge sedan jag såg så här mycket folk vid Sweden Stage som det var under deras spelning. Det var även länge sedan jag såg en så stor del av publiken vara med och klappa händerna och sjunga med i låtarna, och detta för att se ett band som endast har släppt en platta än så länge. Nu bildades visserligen bandet tidigare, men som sångaren Tobias Gustavsson sa under konserten så kom de inte så långt då, och så kom det annat, som familj och utbildning i vägen.

När så pandemin slog till pratade de med varandra och sa att nu, nu är det dags och så spelade de in plattan. Idag stod så en keyboardist som jobbar som rektor och en basist som är polis till vardags på en av scenerna på Sweden Rock. Bandet visar upp en sådan enorm spelglädje och glädje över att få vara där att man inte kan annat än bli lika glad själv. Inte ens den korta regnskur som kom lyckades förstöra stämningen. Spelglädje är faktsikt något som alla band har gemensamt i år. Det kan vi nog tacka pandemin för. Alla har längtat efter att få åka ut på sommarfestivalerna igen och spela inför fansen.

Hur lät det då? Fantastiskt bra tycker jag. Inga som helst ljudproblem och bandet gjorde ett felfritt framträdande. De brände av lite pyro och for runt på scenen. De gör sin 80-tals grej fullt ut och det funkar fantastiskt bra. Tobias såg lycklig ut mest hela tiden och hade publiken med sig från första sekunden. Han är dessutom en riktigt bra sångare.

Låtmässigt handlade det så klart om låtar från den enda hittills släppta plattan. Det är imponerande att ha så många låtar som redan blivit favoriter för många efter endast en platta. Låtar som ”1989”, ”Kids in a Ghost Town”, ”On the Run”, ”Perfect 10” och ”Tomorrow” verkade den större delen av publiken ha hört både en och femton gånger tidigare. Allsången var imponerande under de låtarna. Vi bjöds även på en ny låt (som jag har glömt titeln på) från den kommande plattan och den lät lika bra som övriga låtar.

Nestor är definitivt här för att stanna. Får ni chansen att se dem i sommar så ta den. Ni lär inte bli missnöjda. Allt annat än toppbetyg för den här spelningen är för lågt.