LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF

LIVERECENSION: Honeymoon Suite – Sweden Rock Festival 2022-06-11

Visste ni att Kanada är världens näst största land till ytan? Det verkar också vara världens näst största leverantör av klassisk AOR, endast USA har väl historiskt sett fostrat fler band i genren. Svenne banan känner naturligtvis till Bryan Adams, men hockeyhuliganernas och lönnsirapens förlovade land har ju också frälst oss med band som Loverboy, Triumph, Aldo Nova, Boulevard och Transformers/Kickboxer hjälten Stan Bush för att ta några namnkunniga exempel.

Det odiskutabelt bästa bandet som denna vidsträckta nordamerikanska nation fostrat i mitt tycke är dock Niagara Falls bördiga Honeymoon Suite. Senast dessa Sweden Rock debutanter var i Sverige började almanackan på 1980 någonting, då som förband till Saga. Att även landsmännen i Saga återfinns på årets festival kanske är en ren slump, i vilket fall som helst är i alla fall jag väldigt glad att för första gången få se detta klassiska AOR gäng som jag beundrat i en ansenlig mängd år.

Inledande ”Say You Don’t Know Me” går lite på tomgång och sångaren Johnnie Dess gitarr rundar och strular, så det blir kanske inte riktigt den öppning som anstår dessa legendarer. Lyckligtvis är problemet snabbt avhjälpt och från och med den fantastiska ”Burning In Love” bjuder Honeymoon Suite oss på en sagolik AORgasm som fortsätter genom pärlor som ”Wounded” och personliga favoriten ”Feel It Again” där euforin är total.

Tempot sänks i lidelsefulla powerballaden ”What Doris It Take” och mediumtemponumret ”Still Loving You” innan bandet långsamt bygger upp stämning och momentum till ösiga ”Lookin’ Out For Number One” som tas emot med öppna armar av publiken som nu är ordentligt uppvärmd. Men varför, varför, VARFÖR envisas Derry Grehan med ett långt utdraget och ebarmerligt trist gitarrsolo nu när stämningen är på topp och bandet är i sitt esse? Denna kvarleva från åttiotalet borde bannlysas! Dessutom är allt snott ifrån mästaren Eddie Van Halen som vrider sig i sin grav!

Lyckligtvis slutar bandet på topp med en av sina mest omtyckta hits ”New Girl Now” och då är ordningen återställd. Det är ett glatt, uppsluppet och tacksamt band som blickar ut över en Rock Stage där folk successivt strömmar till. Gitarristen Derry Graham ler, spexar och poserar mest hela tiden och tar kort på publiken. Johnnie Dee tackar oss flera gånger för att vi kommit för att se dem trots den tidiga speltiden, men självklart är det vi som ska tacka. Låt det inte dröja trettiofem år innan ni kommer nästa gång! OK?

Bäst: Feel It Again, New Girl Now, Burning In Love, Wounded, Lookin’ Out For Number One

TOPPLISTAN SRF-NYHETER
FESTIVALNYHETER