LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF

LIVERECENSION: D-A-D – Sweden Rock Festival 2022-06-10

Danmarks finest är ett av rocksveriges mest älskade band. D-A-D spelar ofta, mycket och gärna i Sverige och har besökt Sweden Rock flera gånger och få saker går ju upp mot en soldränkt festival Stage, öl, gott sällskap och ett D-A-D som fullständigt kör över publiken redan i inledande ”Riskin’ It All”.

D-A-D är som bekant ett band som alltid bjuder på något extra rent visuellt och idag är inget undantag. Laust Sonne sitter i en karusell och spelar på ett rosa trumset, självklart har han också rosa kostym på sig. Karusellen börjar snurra en bit in i konserten till publikens stora förtjusning, något som upprepas flertalet gånger under konserten. Flamboyante basisten Stig Pedersen sportar för dagen en silvrig skinnpaj och rosa byxor och på axelbandet till hans transparenta bas (en av flera för dagen naturligtvis) läser vi ”Burning Star” som för övrigt är andra låt ut.

Jacob Pedersen ser ut som en blandning av Quentin Tarantino och Johnny Cash i sin svarta hatt och Jesper Binzer är så taggad att han nästan självantänder i solen när bandet radar upp gamla publikfriare, till lika ärkeklassiker, som ”Jihad”, ”Bad Craziness” och myspysrysaren ”Grow Or Pay”. I ”Sleeping My Day Away” åker raketbasen fram på sedvanligt manér. Bandet borde vara stentrötta på denna uttjatade dänga, men då i stort sett hela publiken sjunger första versen själva för full hals lyckas bandet uppbåda en närmast frenetisk energi i denna eviga allsångsfavorit.

Fyrtio år sedan starten är D-A-D fortfarande ett lika sinnessjukt bra liveband som de alltid har varit och de vet PRECIS hur en festivalpublik ska tas. Det är
hemtamt och gemytligt men ändå med långfingret i vädret och ett stort smil på läpparna. Självklart spelas största hiten, till lika lägereldsballadernas lägereldsballad ”Laugh’n A Half” som första extranummer. Om allsången var stark under ”Sleeping My Day Away” är den snarast öronbedövande här (även från undertecknad med gäng). Nu återstår bara frågan: När är D-A-D som bäst? Hvergang!

Bäst: Stig Pedersens poser och basar, det joviala mellansnacket, bandets energi, publikresponsen samt Jesper Binzers och Laust Sonnes roliga dialog när Jesper är ute i publiken under trumsolot.

TOPPLISTAN SRF-NYHETER
FESTIVALNYHETER