LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF
volbeat

Liverecension: Volbeat – Sweden Rock Festival 2022-06-09

Jag såg Volbeat på Rock Stage för ganska många år sedan och blev då imponerad av ett hårt jobbande danskar i svarta västar och vita skjortor. Kombinationen av country och Metallica influenser med guttural Elvissång var något helt nytt, och var klart underhållande och man gillar band som vågar att sticka ut.

När Michael Poulsen äntrade scenen den här kvällen så var förutsättningarna helt annorlunda. Nu stod Volbeat där som headliners, på den stora scenen med en ljussättning som skulle kunna vara passande på ett tivoli. Publiken hade verkligen strömmat till och om det är kontentan av att bandets låtar har malts på våra kommersiella rockkanaler låter jag vara osagt men man fick under konserten känslan då inte alla låtar gav några större ovationer. När bandet kliver ut på scen till The Devil’s Bleeding Crown så är dock alla med på noterna. Pelvins on Fire och utmärkta Temple of Ekur följde därpå. Bandet är visuellt ganska trätråkiga och man vandrar runt på scenen och bjuder på någon enstaka pose. Man bjuder absolut inte på några överraskningar utan traditionsenligt så avhandlas Lola Montez och Ring of Fire som rimligtvis måste ha spelat ut sin roll efter så många år och att Volbeat borde ha tillräckligt med egna låtar vid det här laget. Eller kan det vara så att man inte riktigt litar på sitt låtmaterial?

Jag kan förstå att man vill förnya sin låtlista och att man vill lyfta sina senare alster, och det hade varit önskvärt om det inte varit så att Volbeat gång på gång försökt att uppfinna hjulet. Den snygga ljussättningen till trots så växer aldrig den här konserten. Att Volbeat inte riktigt är redo att axla rollen som ett av de stora banden är bedövande uppenbart och det är kanske därför publiken inte är i extas utan stilla stirrar på den stora scenen. Förstå mig rätt, att bandet har bra låtar och att det svängar kan ingen ta ifrån Volbeat. Hade scenen varit lite mindre och bandet spelat mer skitigt så hade Shotgun Blues passat ypperligt, Doc Holliday varit en klassiker och Die to Live pricken över i:et.

Publiken manar i alla fall fram For Evigt som extranummer vilket visar på god vilja hos danskarna då man för en stund lyckas bryta de givna ramarna och sista låten den här torsdagskvällen blev Still Counting innan man till något obegripligt pompöst outro travar runt på scenen som förvirrade turister och man vet liksom inte om det blir något mer eller vad som riktigt är tanken. Till slut så enas Volbeat att buga och lämnar scenen. Jag fattar verkligen inte grejen, och står kvar och fånstirrar ett tag till och hinner se när Nightwish tar över på scenen bredvid. Där kan vi snacka om headliner status!

Betyg: 2,5/5

TOPPLISTAN SRF-NYHETER
FESTIVALNYHETER