LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF

LIVERECENSION: Nightwish – Sweden Rock Festival 2022-06-09

Jag hade innan årets festival pinsamt nog aldrig sett Nightwish live så jag hade på förhand väldigt höga förhoppningar på deras spelning. Infriades de förhoppningarna då? Svaret blir ett rungande JA! Jag har svårt att se någon toppa detta under återstoden av festivalen. Om Volbeat var headliner på pappret denna kväll så var Nightwish den verkliga headlinern. Trots den sena speltiden lockade de en riktigt stor publik till Rock Stage. De borde ha bytt tid och scen så Nightwish fått en halvtimmes speltid längre än vad de hade. Deras 90 minuter gick alldeles för snabbt. Redan under introt “Music” kändes det att något magiskt bra var på ingång.

Att Floor Jansen sjunger som en gudinna live visste man ju på förhand (jag har som de flesta andra sett och hört klipp på You Tube) men att få uppleva det på plats är något alldeles extra. Varenda liten ton sitter klockrent där den ska och hon har verkligen vuxit in i bandet och tar precis den stora plats hon förtjänar. Att hon sköter mellansnacket på sin charmiga svenska gör det bara ännu bättre. Setlistan fokuserar på den senare delen av deras karriär så personliga favoriter som “Wishmaster” och “Stargazers” spelas tyvärr inte men tyvärr har de ju inte tid till att spela alla låtar man vill höra. “Ghost Love Score” i all ära, den är så klart en fantastisk låt live, men låtarna som stack ut lite extra för mig var “Storytime”, “I Want My Tears Back” och “Last Ride of the Day”. De var extra mycket sjukt bra ikväll. Endast ”Sleeping Sun” hade de för min del kunnat skippa av låtarna som spelades.

Ljudet var kanonbra och den visuella scenshowen var sjukt snygg med mycket pyro och rök. Just röken ihop med ljusshowen var riktigt maffigt vid några tillfällen. Bandet är som sig bör riktigt tight och samspelt och Floor har som sagt vuxit in i kostymen rejält nu och äger verkligen scenen. Gitarristen Emppu vandrar runt på scenen och pratar med de övriga i bandet och ser allmänt glad ut. Troy Donockley adderar en extra touch till soundet med de olika instrument som han trakterar. Hans sång är också bra i de låtar han medverkar. Kort sagt var detta en fantastiskt bra spelning och jag gick tillbaka till stugan genom mörkret med ett stort leende på läpparna. Betyget kan inte bli annat än 5/5.

TOPPLISTAN SRF-NYHETER
FESTIVALNYHETER
VECKANS MEST DELADE