LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF
10cc

Liverecension: 10CC – Sweden Rock Festival 2022-06-09

Sweden Rock är en festival med stora kontraster. Strax innan femtioårsjubilerande popgiganterna 10CC äntrar Festival Stage har Sodoms arga black metal blåst håret av oss på Rock Stage. Efter att ha gjort stor succé under sjuttiotalet splittrades det Manchesterbördiga bandet i början av åttiotalet. Det ena av gruppens två radarpar, Kevin Godley och Lol Creme började göra elektronisk popmusik i duon Godley and Creme och blev pionjärer inom musikvideoproduktion på kuppen. Gruppens andra radarpar, Graham Gouldman och Eric Stewart, kämpade vidare några år med andra medlemmar men lyckades aldrig matcha tidigare framgångar. 1989 gav Polygram ut en storsäljande samlingsplatta vilket ledde till att bandet återförenades flyktigt under några år på nittiotalet. Sedan 2003 har Godley och Gouldman i olika konstellationer skapat ny musik under namnet 10CC och senast bandet dök upp på våra breddgrader var på Sweden Rock 2012.

Numera är det Graham Gouldman som är last man standing från originalsättningen. Sjuttiosexår har han hunnit bli och sjunger fortfarande fantastiskt bra, vilket även kan sägas om resterande bandmedlemmars sångprestationer. Vilka körer!!

10CC har noll specialeffekter. Här finns varken pyro, konfetti, laser eller rök. Det är däremot sofistikerad finsmakarpop, kalibrerad och justerad in i minsta detalj. Om man älskar sin pop och rockhistoria och har en fäbbles för i synnerhet sextio och sjuttiotalet och framförallt legendariska storheter som exempelvis ELO, BeeGees, Beach Boys samt allt Beatlesrelaterat så är 10CC en veritabel guldgruva att ösa ur.

Dessutom börjar solen lysa lagom till konsertstart, vilket gör att klassiker som ”Wall Street Shuffle”, ”Good Morning Judge”, ”The Things We Do For Love”, ”Silly Love”, ”I’m Mandy Fly Me”, ”I’m Not In Love”, ”Dreadlock Holiday” och ”Rubber Bullets” känns extra hjärtevärmande.

Som grädde på moset, för att uppmärksamma bandets femtio år, får vi en liten surprise i form av första singeln ”Donna” som framförs av samtliga i klassisk barber shop version. Det är lika roligt och gulligt som det är superproffsigt.

Under en dryg timme förvandlas alltså Sweden Rock Festival till Sweden Pop Festival med hjälp av de fem distingerade gentlemännen Graham Gouldman, Paul Burgess, Keith Hayman, Iain Hornall och Andy Park. Tillsammans har de både fler år och musikaliska skills under västen för att kunna sopa banan med de flesta band oavsett genre. Världsklass är bara förnamnet.

TOPPLISTAN SRF-NYHETER
FESTIVALNYHETER
VECKANS MEST DELADE