BILD-1
Liverecension: Wednesday 13 + Sister + The Defiled.

Det Londonbaserade bandet The Defiled inledde kvällen. (FOTO: Gabriella Mandas)

Band: Wednesday 13 (US), Sister, The Defiled (UK).
Datum: 2013-11-10
Plats: Debaser Hornstull Strand, Stockholm

Söndagen den 10:e November bjöds Stockholm på en afton i horrorpunkens tecken. På scen på Debasers senaste klubb stod inte mindre än tre band denna kväll. Förvånansvärt nog återfanns dock endast två av dessa band på turnéaffischerna. Rocknytts recensent var därför helt inställd på att det bara var två band som skulle spela på Debaser. Det visade sig tids nog att kvällens första band The Defiled (5.0) inte stod med på PR-bilderna för turnén ”For Those About To Rot”, vilket kom att sätta några rejäla käppar i hjulet för dem. När The Defiled går på scenen som första band är det som bekant för de flesta förbanden relativt glest i publiken. The Defiled verkar göra en hyffsad spelning, de levererar så väl growl som sång av kvalité och de har en image som åtminstone bitvis framstår som uttänkt. Dock lämnar inte musiken något bestående intryck och tyvärr kan detta till viss del bero på att undertecknad inte är inlyssnad på bandet eller för den delen ens hade koll på att de var en del av kvällens program. Rocknytt undrar: Varför stod inte The Defiled med på affischerna?

BILD-2-1Sisters ”nya” gitarrist, Tim Tweek. (FOTO: Gabriella Mandas)

Sister (8.0) lyckas dock betydligt bättre med att få fart på publiken, nu har det anlänt fler folk till lokalen och det är inte en själ bland Wednesday-fansen som lyckats undgå Sisters blytunga låtar. Sister öppnar spelningen med låten ”Slay Yourself” från år 2014s kommande album. Med låtens catchiga skrika-med-partier och ursinnigt punkiga tempo är det full fart från start. Utöver nyss nämnda spår så bjuds publiken på fem låtar ifrån debutalbumet ”Hated” samt A- och B-sidan (”Sick” och ”Two-Headed Dog”) från Sisters senaste vinylsingel. Det nya materialet går hem ikväll och många verkar ha lyssnat in sig på musiken då det är en hel hög med nävar i luften som åker upp i takt med att bandet skanderar ”I’M SICK, SICK, SICK!”. Sister låter välspelade och ser riktigt grymma ut, gitarristen Tim Tweek lyckas alldeles fenomenalt med att se skitförbannad ut under hela spelningen och matchar bandets kolsvarta image väl. Faktum är att Sister stjäl showen och levererar kvällens bästa framträdande. Men inte vill man som åskådare under ett sådant framträdande stå still mitt i publiken på en söndagskväll. Nej, ett längre gig i kombination med en redig fylla på detta och 10-poängaren är i hamn! Rocknytt undrar: När får vi se Sister själva turnera som huvudakt?

wednesday-13-Gabriella-Mandas
Wednesday 13 bjöd på ett effektfullt gig med snygg ljusshow. (FOTO: Gabriella Mandas)

Slutligen är det då dags för kvällens huvudakt Wednesday 13 (7.0). Wednesday (född Joseph Poole) & CO bjuder på en 18 låtar lång setlist fylld med de sedvanliga (m)ordvitsarna som horrorpunken idag är känd för. Bland annat får vi tidigt under giget höra ”Home Sweet Homicide” och ”Morgue Than Words”, och så långt allt gott. Det är tydligt att det i dagens musikvärld är Wednesday 13 som bär fanan för horrorpunken då Jerry Only (numera frontman och sångare i The Misfits) fullständigt kört Misfits rykte i botten. Det är bra drag på så väl band som publik när kvällens huvudakt står på scen och vi får se både mosh pits och crowdsurfing under de 90 minuter som Wednesday 13 dundrar på. Jag finner ändå mig själv vara positivt överraskad över framträdandet när jag ser hur bra de flesta låtarna fungerar live då jag tidigare varit av åsikten att Wednesdays solokarriär står lite i skuggan av sidoprojektet Murderdolls som Wednesday har tillsammans med Slipknots gitarrist Joey Jordison. Tyvärr känns det ikväll något mastigt med det 90 minuter långa settet då man skippat några av de förväntade höjdpunkterna som t.ex. ”God Is A Lie” vilken åtminstone från min egen sida är en stor favorit. Som bäst är framträdandet under bandets semihits som ”I Walked With A Zombie” och visst är det kul att Wednesday plockar äldre låtar från Frankenstein Drag Queens som ”Rambo” och ”I Love To Say Fuck”. Rocknytt undrar: Varför kan inte Wednesday 13 slänga in ett par Murderdolls-låtar i sin setlist, när Murderdolls brukar slänga in ett par Wednesday 13-låtar i sin?

jamie-foto-Gabriella-MandasSisters sångare och frontman Jamie Anderson, in action.

5 SNABBA
Rocknytts utsände reporter Jesper Bergkvist befann sig backstage på Debaser för att göra en mini-intervju med Jamie Anderson (sång) inför Sisters andra album som förväntas släppas i januari 2014.

Om du jämför Sisters förra album (”Hated”) med ert kommande album, hur står sig den nya skivan soundmässigt, kommer den låta annorlunda jämfört med förra skivan?
– Ja, det kommer det göra. Det är ju liveinspelat så det är väl den stora skillnaden mot förra. Den förra är det ganska så fet produktion på medan nu köttade vi bara in allting på tre dagar och det låter mer levande. Det blir lite mer känsla helt enkelt.

Hur har låtskrivandet förändrats nu när inte Lestat är med i gruppen längre? Han hade ju bl.a. stor roll i textförfattandet.
– Det är jag och Cari (Crow, trummor) som skrivit alla texter. Vi har skrivit exakt fem var faktiskt, på varsitt håll då så vi har inte skrivit tillsammans. Jag har skrivit fem låtar, han har skrivit fem låtar sen var det bara en slump att det blev så. Både han och jag hade ju texter på g sedan innan liksom, sen blev det Guss (Lestat Winters, ex-gitarr) som vi använde.

Och musiken?
– Musiken, det är också lite blandat faktiskt. Jag tror Cari har skrivit tre låtar på skivan och jag har skrivit en låt helt själv sen har Tim (Tweek, gitarr) skrivit resten liksom. Vi har snickrat ihop allting i replokalen tillsammans.

Kommer det några ballader på skivan?
– Jag skulle inte säga ballader, men jag skulle väl säga att tyngre och lugnare låtar finns det.

På ”Hated” (2011) använde ni er av några demos ifrån Deadboys Making Noise (EP, 2009) och ”Would You Love a Creature” som är en av Lestats äldre låtar innan ”Hated”. Kommer ni att återanvända några gamla idéer eller är det bara helt nytt material?
– Det blir helt nytt.