Liverecension: Sabaton – Lokomotivet, Eskilstuna, 2022-05-11

För första gången spelade Sabaton här på min hemmaplan i Eskilstuna när den stora Sverigeturnén stannade till här en onsdagskväll i maj. Jag har sett flera konserter i Lokomotivet förut men det här var första gången det var utsålt. Eskilstunapubliken brukar kunna vara lite halvseg under konserter men så var det inte igår kväll. Publiken var med på noterna redan under förbandet Hulkoff och under Sabaton var de riktigt på hugget vilket bandet såg ut att uppskatta.

Första gången jag såg Sabaton var på Sweden Rock Festival 2005. Då hade de precis släppt sitt debutalbum Primo Victoria och spelade på en de mindre scenerna. Därefter har jag sett dem många gånger på större och större scener med mer och mer pyroteknik. Senast var på Hovet i februari 2020. Därför var det kul att se dem spela på en lite mindre scen igen vilket de klarade av med bravur. Bandmedlemmarna var på strålande humör och höll som vanligt på med en del spexande vilket inte gör mig någonting. Allting behöver inte vara så allvarligt hela tiden så länge det inte går ut över framförandet av låtarna.

Tre låtar, Stormtroopers, Soldier of Heaven och The Unkillable Solider, luftades från nya plattan The War to End All Wars som släpptes i mars. Samtliga tre funkade mycket bra live där framförallt The Unkillable Soldier kan bli en framtida livefavorit. I övrigt låg tonviken på setlistan på låtar från Carolus Rex. Hela sju låtar från den plattan framfördes. Givetvis på svenska. Att slänga in Gott Mit Uns redan som andra låt är ett genidrag då den alltid får publiken att hoppa och sjunga med. Karolinens bön var kul att få höra live igen då den inte varit med på ett tag när jag sett dem. Som väntat blev kvällens största allsång under En livstid i krig. Skulle de inte spela den skulle det förmodligen bli upplopp då alla förväntar sig att den ska dyka upp under kvällen.

En låt jag hade klarat mig utan är Livgardet som jag inte tycker är speciellt bra. Jag kan dock ge den så mycket som att den var bättre live än på skiva i alla fall. Bismarck, som Jocke annonserade ut som Pär båtlåt om Titanic med titeln My Heart Will Go On, har växt ut till ett monster live och den kommer nog ha sin plats för evigt i setlistan.

Som vanligt ropar publiken efter Swedish Pagans under mer eller mindre hela konserten. Den här gången påpekade bandet att de varit borta så länge från scenerna att de har glömt bort hur man spelar den. Tommy demonstrerade det med att spela ett antal falska toner då och då. Till slut var det dock dags för “den mest fantastiska kompositionen i hårdrockens historia” att spelas och publiken fick som de ville. Ärligt talat så är den låten långt ifrån att vara bandets bästa men den har definitivt sin givna plats under en Sabatonkonsert. Det skulle bli konstigt om den inte spelades med tanke på hur den lyfts fram under åren.

Sabaton bjöd publiken på knappt två timmars underhållning och jag tror alla gick hem med ett leende på läpparna efter den här hårdrocksuppvisningen.

Bäst: “Gott Mit Uns”, “Bismarck” och “Primo Victoria”.
Datum: 2022-05-11