THE KRISTET UTSEENDE – Liverecension från Nordfest, 2013-11-08

22 Shares
nordfest-2013-new
Band: The Kristet Utseende
Datum: 2013-11-08
Plats: Nordfest

Den som sa att man inte kan bli profet i sin egen hemstad har uppenbarligen aldrig hört en imponerande stor skara sundsvallsbor ropa in The Kristet Utseende på scenen med ett rungande mäktigt “The power of Christ compels you! Kristi kraft betvingar dig!” och jublet som följde när bandet inledde sin oheliga gudstjänst med Pang På Pungen I Portugal var även det snudd på öronbedövande. Det som sedan följde var en minst sagt ojämn historia. När man spelar låtar från sitt senaste alster Pervogenesis är det ingen tvekan om att publiken inte är lika engagerad eller imponerad som när man bjuds på klassiker som Moffegreven, Bärs Som Bärs eller Quinna. När dessa sistnämnda låtar spelas är stämningen milt sagt extatisk och allsången tycks inte veta några gränser. Detta faktum gör att det är oundvikligt att känna att hur bra de nya låtarna än är och hur väl framförd till exempel Svarta Ögon med Mikael Aronsson (My Own Grave, Bloodline etc) på mullrande gästsång är så går det liksom aldrig att komma ifrån att det folket helst vill höra är låtar som Alien Brännvin och Kairos Fjollor. Detta är väl både The Kristet Utseendes välsignelse samt förbannelse. Man har gjort så många odödliga klassiker, vilket man självklart ska vara glad över, men när dessa sätts i paritet mot de nya låtarna står det tvivelsutan klart att det folket vill ha är de gamla örhängena och detta gör tyvärr att de nya låtarna trots sina kvalitéer ofta känns som transportsträckor till nästa klassiker. När dessa väl kommer lyfter dock taket och förutom den enorma stämningen i lokalen måste jag också ta tillfället i akt att berömma The Kristet Utseende, som kanske inte är kända för att vara Sveriges tajtaste liveband enligt ens den mest förlåtande recensenten, för det oväntat välljudande framförandet av samtliga alster denna kväll.