QUEENSRŸCHE Liverecension från Rock City, Nottingham, 2013-10-17

QR-janne-mattsson

Band: Queensrÿche (Todd LaTorre)
Datum: 2013-10-17
Plats: Rock City, Nottingham
Bäst: ‘Warning’ är magisk!
Sämst: En petitess men jag saknade ‘Revolution Calling’.

Efter Queensrÿches suveräna uppvisning på Sweden Rock-båten i våras var det en ren och klar självklarhet att se dem även i Nottingham när möjligheten dök upp. Todd LaTorres kraftfulla stämma kan man helt enkelt inte få nog av. Likaså är ju speltiden betydligt längre på den egna turnén jämte hur den var på kryssningen också.

Det tar mindre än en halv vers av inledande ‘Queen of the Reich’ innan publiken visar med all tydlighet vilka det är som är dagens Queensrÿche. Mottagandet är öronbedövande och detsamma gäller för allsången, något bandet givetvis uppskattar. Kanske att Todds röst  inledningsvis slirar lite, men så har jag nu också galet höga förväntningar på honom. Lyckligtvis går det snabbt över. Uppvisningen han och bandet sen bjuder på är något som torde få både fans av Taterÿche och Geoff Tate själv att börja fundera på framtiden. Borta är alla spår av usla skivor och saxofoner, borta är spagettilinnen och kråmande. Det dagens band bjuder på är en pur uppvisning i hur progressiv hårdrock ska låta. När de luftar den personliga favoriten ‘Warning’ vet det egna jublet, tillsammans med fantastiskt många andras, inga gränser.

Då turnén egentligen handlar om att promota bandets senaste självbetitlade album serveras vi tre nya skapelser i form av ‘A World Without’, ‘Fallout’ och ‘Where Dreams Go to Die’.  För att liksom knyta ihop säcken på något vis dammas det även av två låtar från det första och självbetitlade minialbumet. Bortsett från inledande ‘Queen of the Reich’ rivs även ‘Prophecy’ av efter en ohyggligt lång tid i lådan med låtar som Geoff varken vill eller kan sjunga. Hur det låter? Bra som fan såklart, något som även gäller för instrumenthanteringen kvällen igenom. Gitarrljudet Michael Wilton och Parker Lundgren har är som hämtat från ‘Empire’ (1990) och ger både tyngd och snygg skärpa i ljudbilden. Givetvis fylls ljudbilden också ut av backtracks men det är ingenting som stör.

Resterande material hämtas fortfarande från de “tidigare” albumen och fördelas över ‘The Warning’ (4), ‘Operation Mindcrime (4), ‘Empire’ (3) och ‘Rage for Order’ (2). Nu är det dags för Sverige att få besök. Du bör göra dig själv tjänsten att se dem, för det jag upplever i Nottingham är inget mindre än en av årets absolut bästa konserter, något jag säger utan att ens vara ett speciellt stort fan av Queensrÿche!

queensryche-setlist-image-v1-1