BILLION DOLLAR BABIES – Liverecension från Granny Goes Street, 2013-09-07

BDB01foto-Gabriella-Mandas
Billion Dollar Babies sångare Frankie Rich levererade. (FOTO: Gabriella Mandas)

Band: Billion Dollar Babies
Datum: 2013-09-07
Plats: Granny Goes Street, Falun

Lördag den 7:e september befann sig Rocknytts utsände på plats i Falun för att rapportera ifrån gratisfestivalen Granny Goes Street (namnet kommer ifrån att festivalen arrangeras på Mormorsgatan). I årets upplaga bokade “Granny” Norlie & KKV som dragplåster, vilket inte fullt så oväntat resulterade i en ytterst tunn skara hårdrockare bland besökarna. Till undertecknads stora skadeglädje så hakade Norlie & KKVs samplingar upp sig precis före gruppens frontmän skulle gå på scen, vilket resulterade i att resten av bandet blev märkbart ställda och i ett desperat försök att dölja missödet så försökte trummisen och basisten att jamma till det monotona repetativa ljudet av samplingen som gick om och om igen. Pinsamt vara bara förnamnet. Nå väl, Rocknytt handlar ju faktiskt om rockmusik och inte den tillfälliga tuggummiunderhållning som den senaste generationen av hjärndöda fjortisar gett mest “likes” på facebook. Så tillbaka till ämnet!

Då festivalens enda rockgrupper är Billion Dollar Babies och Viktor & The Blood – och den sistnämnda gruppen är riktigt dåliga, för att inte säga rent av horribla – så är det bara Billion Dollar Babies som är värdiga en recension. Billion Dollar Babies (7.0) som nyligen turnérat runt om i Europa har just återvänt till hemstaden Falun där man tänkt avsluta turnén. Och nog gör de ett riktigt bra avslutningsgig denna ljusa och mysiga sensommardag på Mormorsgatan. Dock är det största problemet just det: att det är en ljus och mysig sensommardag på Mormorsgatan. Är man ett hårdrocksband som satsar hårt på en stark scenshow som innehåller både eldkastare, ett exploderande mickstativ, samuraisvärd och svart smink så är detta en av de sämsta möjliga speltillfällena.

BDB02foto-Gabriella-Mandas Bandets ena gitarrist, Max, tillfälligt inlånad från Less Than 4. (FOTO: Gabriella Mandas)

Man kan ana att bandets diverse effekter och attiraljer skulle göra sig riktigt snyggt på kvällen, men när den digitala klockan på mobildisplayen visar 17.40 så når inte dessa effekter sin fulla potential även om pyrotekniken får temperaturen att stiga någon grad och explosionerna får det att eka i trumhinnorna. Speltiden är ju dock inget bandet rår över själva utan är istället något som arrangörerna bär ansvaret för. Att en större del av publiken verkar befinna sig på festivalen för att se Norlie & KKV eller hänga vid DJ-tältet är inte heller till bandets fördel. Bandets sångare Frankie Rich lyckas fånga publikens intresse med sitt kraftfulla scenspråk tidigt under bandets framträdande och trots de rådande omständigheterna så leverar samtliga bandmedlemmar på scen.

BDB03foto-Gabriella-MandasPat Kramer, bandets andra gitarrist, är tillsammans med Frankie en av bandets två fasta medlemmar. (FOTO: Gabriella Mandas)

Som bäst blir det under de semi-porriga House of Dreams pt. 1-låtarna “In the Back of my Limousine” och “A Millionaires Dream” som får med en stor del av publiken trots den markanta genreskillnaden. Det är tydligt att bandets nya EP-triologi “House of Dreams” passar dem betydligt bättre än deras tidigare släpp. Det nya soundet är både hårdare och catchigare samtidigt som “In the Back of my Limousine” är en riktigt underskattad modern sleazedänga som alldeles säkert skulle få en plats i “partylistan” hos fans av så väl Hardcore Superstar som Crashdïet. Och nog flörtar väl bandet friskt med modern metal a lá Bandit i låtar som “Everyone’s in Love With a Chemical God”? Med de nya låtarna i setlistan så är det kort sammanfattat ett starkt Billion Dollar Babies som lämnar både bandmedlemmar och publik nöjda efter spelningen på Granny Goes Street. Även om det muttras från båda sidor om speltiden.

BDB04foto-Gabriella-MandasDen obligatoriska festivalvimmelbilden: Linus Sens Ingels och Andreas Boman poserar mer än gärna för Rocknytts utsände. (FOTO: Gabriella Mandas)