DEGRADEAD – Liverecension från Debaser Medis, 2013-09-19

73 Shares

degradead-band-2013new

Band: Degradead
Datum: 2013-09-19
Plats: Debaser Medis, Stockholm

Wow! Är min första tanke när vi möts av en mäktig entré a´la gregoriansk kyrko-style. Man anar redan här vad som väntas under den här showen.. Micke står på monitorn och ljusshowen förstärker känslan av att: det här är någonting nytt och starkt vi ska få höra och: ”Nu jävlar ska vi släppa ut Monstret”. Degradead är här för att visa oss, återigen, att de växer, blir säkrare och ständigt förvånar oss i publiken. ”The Monster Within” är deras fjärde fullängdare i raden, och bandet som turnerat runtom i hela världen under många år är nu återigen redo att visa oss vart skåpet ska stå.

Låttitlarna avslöjar även humöret och känslorna som grabbarna bär på inför den här plattan. Låtar som ”The Dark Mind”, ”Scars Of Misery” och ”Sorrow Never Betrays” tyder väl på att det har hänt lite sedan senaste plattan ”A World Destroyer”. ”The Monster Within” känns mognare, mörkare, argare och samtidigt ännu mer framåt. Vi känner ilskan, besvikelsen och frustrationen som grabbarna nu är här för att släppa ut.

Det är intressant att se Degradead stå på scen just ikväll för de är hungrigare, råare och ännu mer taggade än vanligt! Det Inre Monstret har vilat länge nog.

Större delen av låtarna präglas av melodiösa gitarrgångar, många sköna harmonier och det är en fröjd för örat att höra hur bra arrangemangen är. Killarna är mer samspelta, nästan sammangjutna och mer erfarna än tidigare. De har krossat allt motstånd på den svenska metal-scenen. Grattis!

Publiken hoppar, skriker och tjoar och verkar mer än nöjda med Degradeads framförande. De runt 100+ talet människor som är samlade här ikväll går inte härifrån besvikna.

Degradead är en grupp vildar som skjuter ut glödheta taggar av frustration, energi, skicklighet och spelglädje. Något har hänt, och jag gillar det!

Balladen ”We’ll Meet Again”, skriven av Anders Nyström, är en av favoriterna och den smälter mitt annars iskalla metalhjärta och jag kan inte hjälpa att jag blir lite nostalgisk och en smula tårögd av den här känslosamma låten. Alla vet ju att hårdrockarna och metalkillarna skriver de bästa balladerna! Ett stort plus ikväll är att de även spelar några av deras äldre låter, som sitter som ingraverade i hjärnan hos mig i alla fall. Allsången som uppstår tyder på att jag inte är den enda som uppskattar blandningen av gammalt och nytt.

När Micke vrålar ut den sista refrängen så vill jag också vråla! Men han gör det så mycket bättre. Killarna är taggade, det märks att de har släppt ut ”The Monster Within”, så att säga. Demoniskt. 8 bärs av 10

Sandra Larsson Jenei