MAGNUM – Liverecension från Sabaton Open Air, 2013-08-17

magnum-band

Band: Magnum
Datum: 2013-08-17
Plats: Rockstad Falun
Bäst: Bob Catley är världens mysigaste farbror!
Sämst: Efter Magnum spelar Powerwolf – för en nästan tre gånger så stor publik!

Senast jag såg MAGNUM var på Sweden Rocks höstkryssning 2012. Den konserten blev något utav ett antiklimax. Idag ska MAGNUM ta revansch och ge oss precis vad vi vill ha och det är också precis vad de gör. Inledande ‘All the Dreamers’ från fjolårets ‘On the 13th Day’ lägger ribban direkt och den läggs också högt, riktigt högt! Just ‘All the Dreamers’ är sannolikt en av MAGNUMs absolut bästa låtar någonsin. Trots att den inte blir lika tung som på skiva är det ändå en perfekt öppning. Den efterföljande ‘Blood Red Laughter’ känns däremot lite darrig, men så har ju inte heller gubbarna giggat ihjäl sig under sommaren. Efter att det “nyare” materialet ‘Brand New Morning’ och ‘When We Were Younger’ avverkats tar konserten den vändning som förmodligen nio av tio besökare väntar på. Resterande speltid ägnas enbart åt de gamla hitsen och det är inte mig emot. Även om jag tycker att MAGNUM varit riktigt vitala för sin ålder sedan comebacken med ‘Breath of Life’ (2002) så är det ändå de gamla låtarna som är bandets starkaste kort.

Medan majoriteten av besökarna står och njuter åt mästerverket ‘Les Morts Dansant’ från ‘On a Storyteller’s Night’ (1985) börjar en korpulent unge gnälla över hur tråkiga de är på scen,- “de röjer ju inget”. Där och då vill jag bara rycka tag i ungen och skaka vett i honom. Hand upp den som någonsin har sett MAGNUM “röja”. Det är Bob Catleys sagoröst och äppelplockarrörelse som hänför och det är Tony Clarkins synnerligen smakfulla gitarrspel som visar hur det går till. Visst, jag kan hålla med om att det inte är mycket liv på scen. Men när man kan låta musiken tala med låtar såsom ‘How Far Jerusalem’, ‘The Spirit (herre jävlar vad bra!), ‘Vigilante’ och ‘Kingdom of Madness’ har man ingenting annat att bevisa på scen.

Avslutningsvis måste ett stort minus riktas åt SABATON. Här bokas ett band med över 40 år på nacken in till festivalen och så får de spela framför SABATONs trumset som täckts över av en backdrop med SABATONs logga. Brist på respekt är bara förnamnet -och det mot samtliga band som spelade på stora scenen under lördagen. Att ha trumsetet och loggan stående på scenen under hela dagen ger bara en känsla av att samtliga band inte är någonting annat än förband.

All the Dreamers
When We Were Younger
Bloodred Laughter