SABATON – Liverecension från Sabaton Open Air, 2013-08-17

Plats: Sabaton Open Air/Lugnet/Falun
Datum: 2013-08-17
Speltid: 1h 50minuter
Bäst: Att de körde hela “Art Of War”-plattan
Sämst: Ljudet var inte helt tillfredställande.

SABATON är det band jag sett flest gånger live av alla band och jag kan säga att de aldrig gör mig besviken. Även när de är som “sämst”, är det fortfarande bättre än de flesta.

Denna avslutningskväll brottades bandet lite med ljudproblem, vilka man till största delen nog får skylla den ganska kraftiga sydvästvinden för. Dessutom föll Jockes sång delvis bort och det var några gånger svårt att höra vad han sjöng. Nu ska det dock poängteras att dessa problem var mer av modellen “skönhetsfläck”, än det påverkade hela showen på ett avgörande sätt. En show som faktiskt såg ut att vara ännu mera välbesökt än förra årets, men sådant är förstås svårt att se om det handlar och några hundra personer plus eller minus.

Det var verkligen trevligt att avnjuta albumet “Art Of War” i sin helhet och det svenska segmentet som inleddes med en inspelning av svenska nationalsången, med trion “Carolus Rex”, “Gott Min Uns” och “Karolinens bön”, var givetvis klockren. De spelade lite senare även “En Livstid I Krig” och egentligen saknade jag bara Poltava för att var helt nöjd. Men de spelade förvisso fansens och tillika min nya livefavorit “Swedish Pagans”, så allt är “förlåtet”.

Jocke´s kläd/västbyte med en “galen” polack, tror jag det var? Var ett riktig kul och ett lite annorlunda inslag. En stund senare, när någon kastade upp en deo-flaska på scen, så spred sig skrattsalvorna hos publiken. Just humorn och publikinteraktionen, tycker jag är extremt viktig och den visade inte bara SABATON prov på, utan de flesta band gjorde det också. Stämningen var till och med bättre än förra året, på årets festival och det trodde jag knappast var möjligt.

Rent visuellt så tycker jag showen var närmast fulländad och den avslutades som sig bör i Falun, med ett redigt fyrverkeri. Vackert så, syns nästa år i Falun igen.

Intro: The Final Countdown(EUROPE)
Ghost Division