KEEP OF KALESSIN – Liverecension från Sabaton Open Air, 2013-08-15

keep-of-kalessin-janne-mattsson-rocknytt

Datum: 2013-08-15
Plats: Rockstad Falun
Bäst: Vegar “Vyl” Larsen, se och lär Rick Allen!
Sämst: Ljudet är riktigt uselt!

Det är smällkallt och endast ett fåtal, runt 100, tappra själar väljer att avsluta torsdagen med lite värdighet. Alla de andra som lämnar området efter en synnerligen klen konsert med RAUBTIER får se sig själva som kvällen stora förlorare.

Norges i dagsläget tuffaste band chockar mig redan från start då jag helt missat att bandets sångare Torbjørn “Thebon” Schei hoppat av tidigare under året. När den chocken väl lagt sig blir jag istället imponerad av hur väl bandets grundare Arnt “Obsidian C.” Grønbech hanterar både sången och gitarren. Visste jag inte bättre hade jag kunnat tro att det är så här KEEP OF KALESSIN alltid har varit – en stenhård trio! Viss hjälp med sången har han också av bandets basist Robin “Wizziac” Isaksen som även han står för en imponerande insats och bidrar med riktigt vass stämsång.
Men kvällens stora stjärna är utan tvekan Vegar “Vyl” Larsen bakom trummorna. De fills han gör med en hand – bara sådär för att imponera – det är det få som klarar av med två händer. När han väl sätter båda armarna i arbete går det undan något djävulskt. Blast-beats, grindrens och fills så snabba att du knappt hör dem utnyttjas till max och alltid med ett stort leende i ansiktet.

Majoriteten av kvällens låtar, hela fem av åtta, plockas från det senaste albumet “Reptilian” (2010). Även om det är ett riktigt bra album känns det som om åtminstone ‘Judgement’ kunde ha strukits till förmån för det nu helt utelämnade mästerverket “Armada” (2006). Den nya singeln ‘Introspection’ som känts tämligen svag tidigare får en liten vitamininjektion live. Den blommar till viss del upp, men då ljudteknikern helt bommar allt vad mellanregister heter så känns den fortfarande bara som en parentes i diskografin.