POWERWOLF – Liverecension från Sabaton Open Air, 2013-08-17

Plats: Sabaton Open Air/Lugnet/Falun
Datum: 2013-08-17
Speltid: 45 min
Betyg: 10/10
Bäst: Showen som sådan
Sämst: Hade gärna velat höra “Catholic In The Morning, Satanist At Night

“Metal Is Religion” står det på baksidan av bandets nya t-shirt, jag kan inte annat än hålla med till 100%. POWERWOLF är det band, som enligt mig har ett snitt på de tre senaste plattorna, som ger smått fantastiska 9/10 möjliga betygspoäng. Även skivan Lupus Dei är förövrigt också väldigt bra, men inte riktigt på samma nivå. De tillhör med andra ord ett av mina absoluta favoritband. Jag var riktigt nyfiken på hur de skulle låta live? Var faktiskt lite rädd att det skulle låta mindre bra och att jag skulle gå ifrån spelningen besviken.

Redan under “sceniordningställandet”, så förstod jag att man kunde räkna med en ordentlig show och efter endast 30sekunder av “Sancitfied By Dynamite” förstod jag att POWERWOLF verkligen kunde leverera live. De avverkade hit efter hit och även om jag saknade min favoritlåt “Catholic In The Morning, Satanist At Night”, så kan jag helt ärligt säga, att spelningen var en av de absolut bästa jag någonsin upplevt. 45 minuter kändes alldeles för kort och hungern efter ytterligare 45 minuter, infann sig direkt efter att sista tonen av “Wolves Against The World” ebbat ut.

Låtvalen var faktiskt smått genialiska och sångaren Attila Dorn´s fraser på svenska i mellansnacket, fick med publiken till 100% Tycker det är hyfsat bra att kunna prata svenska, när det är första gången man besöker Sverige. Rent allmänt så är ju själva upplägget skapligt likt det King Diamond använder sig av live och det har jag inget emot. Då jag älskar King Diamond och teatraliska scenshower.

Publiken var så där halvstor när spelning började, men efter ett par låtar så fylldes nästan hela planen framför Falun Stage. Såg ut som minst 90% av de som senare skulle se på Sabaton, även såg på POWERWOLF.

01. Intro: Lupus Daemonis
02. Sanctified with Dynamite
03. We Drink Your Blood