UNCLE ACID & THE DEADBEATS – Liverecension från Getaway Rock Festival, 2013-08-10

Uncle-Acid-And-The-Deadbeats-Band

Datum: 2013-08-10
Plats: Getaway Rock Festival

Som jag nämnde i min recension av Uncle Acid & The Deadbeats senaste alster Mind Control så är dessa engelska herrar verkligen ett band som haft en riktig kometkarriär de senaste åren. Efter att ha levt en synnerligen undangömd tillvaro i creddiga undergroundkretsar där man framförallt blivit rättmätigt hyllade för den moderna klassikern Blood Lust (2011) ska man nu i höst och vinter agera förband till inga mindre än legendarerna Black Sabbath, vilket borgar för att bandet lär bli uppskattade av en allt större massa inom kort.

Det Uncle Acid & The Deadbeats visade upp på Getaway bevisade med all önskvärd tydlighet att man utan tvekan förtjänar platsen som förband åt tidigare nämnda Black Sabbath och om Farbror Syra håller den skyhöga kvalitet man höll denna kväll inne i Gasklockan under turnén med Black Sabbath känns det inte som någon omöjlighet att de yngre förmågorna kan komma att blåsa de äldre herrarna av scenen var och varannan kväll. Trots lite gitarrstrul hos frontmannen Kevin Starrs av och till under hela spelningen så lyckas ändå Uncle Acid & The Deadbeats leverera en riktig uppvisning i tung 70-talsrock med en omisskännlig stonervibe. Även den månghövdade publiken verkade vara av samma åsikt som jag, då stämningen och trycket i lokalen var på topp från de första inledande tonerna av I´ll Cut You Down. Denna pärla är alltså tagen från tidigare nämnda Blood Lust och det var framförallt alstren från denna deras magnum opus som renderade i det varmaste mottagandet från publiken, även om singeln Poison Apple från den senaste given också blev oerhört väl emottagen.

Uncle Acid & The Deadbeats stod för ett helgjutet framträdande och tillsammans med en fantastisk publik skapade man en minst sagt magisk stämning inne i den trånga Gasklockan och det går så här i efterhand att konstatera att den sista spelningen för undertecknad under årets upplaga av Getaway Rock Festival också blev den allra bästa.