DEEP PURPLE – Liverecension från Getaway Rock Festival, 2013-08-10

deep-purple-band-2011

Datum: 2013-08-10
Plats: Getaway Rock Festival
Betyg: 3/10

“Fan vad kul att få se Deep Purple igen, de var ju skitbra sist jag såg dem!”, sa jag för mig själv och tänkte tillbaka på mitt första Sweden Rock Festival år 2006. Denna tanke skulle jag dock snart få äta upp. Det Deep Purple levererade på Getaway var allt annat än skitbra. Visst, de är bra musiker och framförallt Ian Paice och Steve Morse briljerar stundtals, men ack så själadödande tråkiga de har blivit. Det är lite som att ett dansband lirar Deep Purple-covers, eller som att ett gäng PRO-gubbar har dragit ihop ett rockband på gamla dar, när man tittar på vad som händer på scenen. Ian Gillan står och svajar lite samtidigt som hans röst gör detsamma. Hans sånginsats imponerar verkligen inte och framförallt i de högre tonerna låter det oftast snudd på smärtsamt illa. Klassiska låtar som Strange Kind Of Woman, Black Night och Smoke On The Water är helt klart fortfarande bra låtar och det är också dessa publiken reagerar bäst på, men tråkigt nog måste jag säga att det kändes som att det gick ett par bpm saktare än vad de gör i sina originalversioner. Det är ju onekligen ett tecken på att gubbarna kanske börjar bli lite för gamla för att hålla på med det här och det faktum att det kändes som att det var ett instrumentalsolo mellan i princip varje låt för att medlemmarna skulle få chansen att vila upp sig är väl även det ytterligare en indikation på att Deep Purple verkligen inte är vad de en gång var.

Nej, det var verkligen inte roligt att se Deep Purple anno 2013. Bandet har absolut varit ett av de bästa någonsin, så jag är ingen Deep Purple-motståndare överlag, men har man lite verklighetsuppfattning måste man ändå konstatera att dessa gubbar har passerat sina bäst före-datum som musiker, för detta var verkligen riktigt sömnigt och även om musikerna är kompetenta kände jag under konserten att jag hade behövt äta upp mitt eget ansikte i ren panik om jag hade varit tvungen att höra ett till solo.

Festivalens stora gäspning.