ENTOMBED – Liverecension från Getaway Rock Festival, 2013-08-10

2 Shares
entombed-band-logo-2011

Datum: 2013-08-10
Plats: Getaway Rock Festival

Jag tror att denna spelning var min femtonde i ordningen med Entombed och jag måste säga att det har varit skitbra varenda jävla gång. Jag vet också att jag har recenserat Entombed ett flertal gånger här på Rocknytt och således vet jag inte riktigt vilka superlativ jag ska ta till för att beskriva detta fantastiska band. Visst, de är kanske inte alltid det allra bästa bandet på respektive festival de besöker, men man kan alltid lita på att de gör ett utomordentligt jobb och är i princip felfria, även om LG Petrov just denna afton faktiskt slarvade bort texten helt i den andra versen av Chief Rebel Angel. Förutom detta står bandet dock som vanligt för en oklanderlig insats och låtar som Living Dead, Out Of Hand, Supposed To Rot, Eyemaster, Stranger Aeons, Wolverine Blues, Demon samt Left Hand Path är samtliga monumentala klassiker inom den extrema hårdrocken och med en sådan låtkatalog kombinerat med ett superbt scenframträdande går det liksom inte att misslyckas. När “Phantasm”-partiet i den sistnämnda låten inleds får jag alltid rysningar. Jag har fått det under samtliga av mina femton Entombed-spelningar och jag lär få det den sextonde och sjuttonde också. Entombed är helt enkelt alltid skitbra och denna konsert var inget undantag. Dock har jag så höga krav på Entombed att de måste bjuda på någonting extra för att komma upp i de allra högsta betygen, nu levererar de sällan några direkta överraskningar utan kör oftast på säkra kort som de vet fungerar. Inget fel med det, men en liten rockad i setlisten hade varit trevligt. Eller varför inte en ny platta så att lite nytt material kan få inkluderas i låtlistan? Det var ju faktiskt en hel drös med år sedan man släppte en ny platta sist.