BEHEMOTH – Liverecension från Getaway Rock Festival, 2013-08-09

behemoth-band-logo-2012

Datum: 2013-08-09
Plats: Getaway Rock Festival

Polens ohotade kungar inom den extrema musiken är utan tvivel Behemoth. Det har till och med gått så långt att bandet blivit folkkära och frontmannen Adam “Nergal” Darski har faktiskt agerat domare i den polska upplagan av tv-programmet The Voice. Även i Sverige tycks bandet numer vara bland det största man kan se, baserat på det enorma folkhavet framför scenen denna sena eftermiddag. Nu är väl inte det så konstigt dock, då Behemoth så sent som ifjol levererade den allra bästa spelningen under fjolårets upplaga av Getaway.

Även denna spelning var utan tvekan otroligt vass och kan så här i efterhand helt klart räknas till en av de bättre under årets festival. Det var dock lite tråkigt att bandet fick spela så pass tidigt. Behemoths typ av musik samt deras scenframträdande gör sig helt klart bättre i dunkelt ljus och man kan fråga sig om det inte hade varit bättre att låta dem spela senare på natten eller inomhus, även om det sistnämnda alternativet förmodligen hade resulterat i ett publikkaos utan dess like. Oavsett om det är ljust eller mörkt så bjuder dock Behemoth som vanligt på vad som endast kan liknas vid en lektion i extremmetall. Bandet är som vanligt löjligt samspelt och det är omöjligt att inte imponeras av hur ruskigt tajt det låter. När musiken framförs med sådan perfektion kan man till och med ha överseende med kommentaren “Let´s celebrate life!” från Nergal, som kan vara det mest ljusdyrkande jag har hört yttrats på en scen sedan en kompis släpade med mig på Freedom Call när jag gick i gymnasiet.

När det gäller setlisten bjuds vi på allt från nyare skapelser som Ov Fire And The Void och Alas, Lord Is Upon Me till klassiker som Demigod samt mer obskyra stycken som Moonspell Rites. Dessutom bjuds vi också på en ny låt vid namn Blow Your Trumpets, Gabriel som lät oerhört bra och som onekligen späder på peppen inför släppet av den kommande plattan The Satanist.